Hopp til navigasjon Hopp til innhold

TEST: Sidewinder Dual Strike

Skulle du ikke ønske at du kunne lene deg godt tilbake i godstolen mens du spiller Unreal, Deus Ex eller Half-Life? Med Dual Strike er tastatur og mus en saga blott…nesten.

Sidewinder Dual Strike er en merkelig greie – den er stor, klumpete, og lar seg bøye og vende på i alle slags retninger. Men selv om utseendet skulle tilsi det, er ikke dette et strålevåpen fra Star Trek – i stedet har Microsoft kommet med et helt nytt konsept når det gjelder spillkontrollere: joystick med innebygd mus.

Inntil nå har førstepersons skytespill (FPS) av typen Quake utelukkende krevd at man sitter krumbøyd over tastaturet med en hånd på musen. Dette er en riktig nok en glimrende måte å spille på, og det finnes fremdeles ingen alternativer som gir bedre kontroll og presisjon. Heller ikke Dual Strike vil gi deg bedre reaksjonstid, men det er nok ikke mange tiendedels sekunder om å gjøre.

Hvordan virker det?

Når du har Dual Strike i hende, er det som å holde i en forvokst Gamepad, med en vesentlig forskjell: høyre «spake» henger fast i en slags trackball. Ved å vri og vende på denne styrer du siktet i spillet, på samme måte som med musen.

Du beveger deg ved hjelp av en stor 8-veis knapp under venstre tommel, som på andre gamepad-kontrollere. Samtidig er Dual Strike utstyrt med åtte programmerbare knapper, pluss en shift-knapp som fordobler antall mulige kommandoer til 16. Dette burde være nok til å dekke de aller fleste av funksjonene du vanligvis bruker i et FPS.

Fikle fikle

Dual Strike lar deg spille fra en godt tilbakelent posisjon i godstolen, men det kommer ikke helt av seg selv. Det er nemlig nødvendig å gjøre en rekke innstillinger for hvert nye spill du kjører igang, og du vil så og si alltid være nødt til å sette av en del tid på prøving og feiling for å få kontrolleren til å oppføre seg slik du vil.

Heldigvis har Microsoft gjort en glimrende jobb på programvaren som følger med, som lar deg skreddersy og tilegne alle slags tastekombinasjoner og makroer til knappene på kontrolleren.

Det vanskeligste er å få kalibrert høyrespaken (musdelen) slik at spillet lystrer bevegelsene du gjør med hånden i riktig hastighet. Når du endelig har fått alle innstillingene på plass, kan du lagre hele oppsettet til senere bruk. Har du først skreddersydd Dual Strike for et spesielt spill, er det naturligvis bare å hente innstillingene du har lagret for det spillet.

For den som har alt

Etter å ha testet Sidewinder Dual Strike på en rekke spill, kan vi slå fast at den faktisk fungerer overraskende bra. Det er litt uvant og merkelig til å begynne med, men når man først har blitt vant til å bruke den går det som en drøm.

Likevel kan man jo spørre seg om det strengt tatt er nødvendig med en slik kontroller, når kombinasjonen tastatur-mus består som den optimale og mest effektive måten å plaffe ned vennene dine på i Counterstrike og Unreal Tournament.

Men er man av typen som allerede bruker en gigantisk Force Feedback joystick på flyspill, og ikke kan se for seg Need For Speed uten ratt og pedaler, så vil nok Dual Strike absolutt bli en trofast partner på actionspillene.

Stikkord: generell test, testprodukt