Annonse


Anarchy Online: en eksklusiv sniktitt

Rollespill på Internett har vært stort lenge. Spillene har avansert fra tekstbaserte MUDs (Multi-User Dungeons), stil store spillsatsinger fra selskaper som Microsoft og Sony, med 3D-grafikk og tusentalls av tilhengere.

De tre mest populære spillene i dag er Everquest, Asaheron’s Call, og Ultima Online. Felles for disse er at handlingen foregår i en Fantasy-setting, med drager, demoner og tapre eventyrere. Selv om spillene etter hvert har blitt relativt kompliserte, går de alle ut på å slåss med diverse monstre, samle skatter, og å kommunisere med andre spillere (eller drepe dem).

Det var en gang i fremtiden…

Det som er spesielt med Anarchy Online, og som sannsynligvis er grunnen til at det allerede nå finnes en rekke fansider på nett dedikert til spillet, er at dette blir det første store online rollespillet hvor handlingen og miljøet er satt i fremtiden. Mens Fantasy-spillene florerer og har vært på banen i mange år, synes det å være et stort sug i spillverdenen etter et skikkelig Sci-Fi eventyr.

Handlingen i AO er satt til planeten Rubi-Ka, i år 29.457. Planeten er preget av en evig konflikt mellom den styrende mega-selskapet Omnitech, og de rebellene som kjemper mot regimet.

Annonse


Som spiller er det opp til deg å velge side i denne krigen. Eventuelt kan du forholde deg nøytral som freelance lykkejeger.

Spill på heltid

Mange misunner nok Steve Reberg stillingen som heltids spilltester.

Steve Reberg(31) har det mange vil kalle en drømmejobb. Han blir rett og slett betalt for å spille dataspill på heltid.

Reberg er nå travelt opptatt med intens testing av Anarchy Online, og når spillet lanseres vil han være en såkalt spilleder (Gamemaster). Da vil han kunne hjelpe spillere som har problemer, og generelt overvåke og sørge for at ting går for seg som de skal på Rubi-Ka.

– I Aanarchy legges vi stor vekt på at man skal kunne spille den rollepersonen man selv vil, og at man skal kunne skreddersy og tilpasse både utseende, ferdigheter og oppførselen til figuren sin, sier Reberg.

Du kan velge mellom over 200 ulike ansikter. Hver rase og hvert kjønn har mellom 20-30 ansikter å velge mellom… og med 4 raser (både menn og kvinner) blir det endel valgmuligheter.

I Anarchy Online kan man kle på seg det man vil – enten det er stridsantrekk eller sexy undertøy

– Naturligvis er det også opp til deg om du vil være syltynn, kraftig, ha pondus, eller være skallet. Vi vil at folk skal kunne spille en figur som ser ut akkurat som de vil, og man vil derfor ikke få redusert egenskapene sine basert på utseende, sier Reberg til ITavisen.no

Interaktiv historie

Anarchy Online vil bli en umiddelbar konkurrent og utfordrer til de få store etablerte online rollespillene som allerede er etablerte. Den største av disse er nok Everquest, som til enhver tid har ti-tusenvis av spillere online, døgnet rundt.

– Everquest er et bra spill både for kamp og det sosiale, men that’s it. I Anarchy Online går vi mye lengre. Vi har en story og et plot som vil utspille seg over de neste fire årene, og vi bruker ansatte som skuespillere i de mest sentrale rollene. Produsent og hoveddesigner Tommy Strand skal spille selvest sjefen selv i Omnitech, sier Reberg.

Gassproblemer?

Det er ikke til å komme unna at selv om de sosiale aspektene er viktige, så vil kamp og være en viktig del av AO. Ved å gå på “quests”, vil man kunne samle erfaring og utstyr gjennom å slåss, og å utføre oppgaver. Jo mer erfaring rollepersonen får, jo sterkere og flinkere blir han. Mens en spiller begynner på nivå 1 første gang man logger seg på, kan man på denne måten utvikle personen sin helt opp til nivå 200 (bare ikke regn med noe sosialt liv borte fra skjermen hvis du vil nå høyeste nivå, for dette tar tid…).

Det er også mulig å kjempe mot andre spillere, noe som kan være en særdeles lukrativ affære for den vinnende part. Heldigvis sørger Omnitech for at det stadig vekk ligger en sky med pasifiserende gass over byene og de mest trafikkerte områdene, som forhindrer spillerne fra å angripe hverandre. Det finnes likevel steder på Rubi-Ka hvor denne gassen ikke når frem, og der er det om å gjøre å passe seg.

Virtuell mote

Renate Andersen skaper mote for et virtuelt klesmerke i en oppdiktet verden

Klesstil er naturligvis også en viktig del av personligheten din, og vil være avgjørende for hvordan andre spillere oppfatter rollepersonen din. Designerne har derfor fått boltre seg med å lage motekolleksjoner, futuristiske antrekk, og alt fra brudekjoler til sexy undertøy. Hensikten er at man skal kunne kle på seg det man vil, akkurat som i virkeligheten.

Renate Andersen (31) har jobb som grafisk designer på AO, og storkoser seg med å kunne skape mote for en verden som ligger nesten 30 tusen år i fremtiden.

– Dette er kjempegøy. Jeg designer mange forskjellige klesplagg og antrekk som skal brukes i Anarchy Online, og jeg har til og med fått min egen label som skal selges gjennom virtuelle forhandlere i spillet, sier Andersen.

Fortsatt i beta

For tiden er spillet under konstant testing og forbedring, og om kort tid går man inn i neste etappe av betatestingen, hvor tusenvis av ivrige spilltestere står i kø for å delta.

Når AO vil stå ferdig er enda ikke avgjort, men at det blir i løpet av neste år er FunCom rimelig sikre på…

Første gang du spiller, skal du velge rase, kjønn og utseende for rollepersonene din. (disse skjermbildene vil sannsynligvis se noe annerledes ut på release-versjonen av AO)
Yrket du velger har blant annet konsekvenser for ferdighetene og egenskapene til rollepersonen din.
Et viktig valg – hvilken port du går gjennom bestemmer om du starter spillet som lojal til Omnitech, som rebell, eller som nøytral.

For å vite mer om spillet, besøk de offisielle hjemmesidene på www.anarchy-online.com.

Annonse