Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Dyrt å være synlig billig

SOL Shopping krever nå, i likhet med Zoomit, betaling for de som vil være med i deres prissammenligning. Flere mindre nettbutikker er svært misfornøyd med praksisen og hevder at kunden blir taperen.

Stadig flere kunder benytter prissammenlignende tjenester for lettest å finne de billigste produktene.

For to uker siden ble Netthandelen.no svært opprørt da Zoomit valgte å fjerne dem fra deres prissammenlignende tjeneste.

Zoomit snudde etter omtale

Netthandelen var ikke villige til å betale ti kroner per klikk for å være en del av Zoomit sin prissammenlignede tjeneste, og hevdet at dette var en ublu pris. Etter at ITavisen.no skrev om saken, endte det med at Zoomit igjen inkluderte Netthandelen, og hevdet at de i fremtiden ikke skulle ekskludere noen.

Zoomit er imidlertid i ferd med å innføre et nytt system med ulike graderinger. Det vil medføre at de som ikke betaler, sannsynligvis kun være inkludert i en butikkoversikt, uavhengig av pris på produktene.

Nå har også SOL bestemt deg for å ta betalt for den trafikken som genereres til de ulike nettbutikkene. Et tilbud som butikken Teknopolis.no mottok i forrige uke, opplyste om at det nå vil koste fem kroner per klikk å være en del av tjenesten.

-På grensen til løgn og bedrag

– Vi ser per i dag ikke nytten av å betale fem kroner per klikk for å være en del av SOL Shopping sin tjeneste, sier Rune Norum, leder i Teknopolis.no, til ITavisen.no.

Han mener at man nå er vitne til en forskjellsbehandling av aktører, der de minste aktørene fjernes først. Etter hans mening vil ikke SOL og Zoomit våge å fjerne de største aktørene, selv om de ikke vil gå med på deres betingelser.

– Jeg mener SOL og Zoomit svekker sitt produkt i jakten på kortsiktig inntekt. Dette vil åpne for mer ærlige prissammenligningsguider. I dag bil resultatene av SOL og Zoomit sine prissøk, være på grensen til løgn og bedrag i forhold til hvilken agent som tilbyr beste pris, sier Norum.

Bør understrekes at ikke alle er med

Norum har også forsøkt å få Teknopolis.no inkludert i Zoomit sin søkeagent, men har da fått opplyst at de ennå ikke kan inkluderes på grunn av tekniske problemer. I ettertid har han fått opplyst at de kan komme seg inn på en avtale der man betaler per klikk.

-Vi er med i Zoomit sin butikkoversikt, som er gratis å være den del av, men ikke i deres prissammenligning, forteller Norum.

-Men det koster å bygge opp og vedlikeholde slike tjenester. Er det ikke rett og rimelig at dere betaler en viss sum for denne type synliggjøring?

– Jeg forstår at SOL og Zoomit sin forretningsmodell gjør at de også er avhengige av inntekter, sier Norum.

Men han mener de bør understreke at det koster penger å være en del av tjenesten, slik at kunden ikke blir lurt. Teknopolis fikk selv en god del ekstra trafikk på grunn av SOL Shopping.Teknopolis.no fikk på de høyest traffikkerte dagene ca. en tredjedel av total trafikk på grunn av SOL Shopping.

Finnes ikke måleverktøy

Heller ikke Netthandelen er villige til å betale for å være med i SOL sin prissammenligning, hvis de vil bli avkrevd fem kroner per klikk.

– Før vi vet hvor stor andel av kundene som kommer fra SOL, som faktisk handler, er vi ikke villige til å betale, sier Einar Øgrey Brandsdal, daglig leder i Netthandelen.

Butikkene har ennå ikke noen verktøy som eksakt kan måle hvor mange av kundene som genereres fra prissammenlignende tjenester, som faktisk foretar et kjøp.

Synes fem kroner er greit nok

Telematix mener det er helt greit å betale fem kroner per klikk hos de ulike tjenestene.

– Vi synes det er en grei pris. Mange av kundene vi får fra SOL har allerede bestemt seg for å kjøpe når de kommer til vår tjeneste, sier Stian Sæther, ansvarlig for nettbutikken hos Telematix.

Selv hadde de lenge problemer med å bli inkludert i Zoomit sin tjeneste, men har omsider mottatt et tilbud.

Zoomit er svært aggressiv i sin markedsføring og hevder at de alltid finner den beste prisen. I et intervju med ITavisen.no.no uttalte adm. direktør i Zoomit, Johan Dolven, at de fant de beste prisene, ikke alltid de billigste.