Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Microsoft sinker digital-TV

Microsoft har store problemer med å utvikle programvare for boksene som skal styre digitalt og interaktivt TV. Forsinkelsene rammer nå telekom-selskaper som står klar for å rulle ut tjenesten, som er tiltenkt en sentral rolle i bredbåndsutviklingen.

Skjermdump
Den amerikanske telegiganten AT&T har planer om å utplassere 10 millioner »set-top»-bokser i amerikanske hjem som er tilkoblet selskapets kabler.

Microsoft, som investerte 5 milliarder dollar (44,5 milliarder kroner) i teleselskapet i fjor, har kontrakt på å levere 7,5 millioner bokser, basert på operativsystemet Windows CE.

Konkurrentene klare

AT&T hadde opprinnelig planer om å starte utplasseringen av boksene i sommer, men dette er nå utsatt til neste år, skriver Wall Street Journal. UPC, den europopeiske bredbåndsoperatøren som også er Norges nest største kabel-TV-selskap, har også fått sine utrullingsplaner forskjøvet.

Microsoft eier også 8 prosent av UPC, men hverken UPC eller AT&T har råd til å vente på Microsoft så mye lengre. To andre produsenter, Liberate Technology og OpenTV, har allerede lignende programvare på markedet, selv om Microsoft hevder disse produktene ikke har samme kvalitetsnivå som det man selv utvikler i Redmond.

Kompleks konvergens

Programvaren beskrives som »meget kompleks», fordi den skal sy sammen flere forskjellige teknologier som ikke er utviklet for å samarbeide. Boksene må kunne styre digitale-TV-signaler fra både kabel og kamera, data fra Internett-servere og dataspill, og helst også hva som helst brukerne vil ha opp på sine skjermer.

Det ligger mer enn prestisje i Microsofts TV-bokser.
Microsoft har som ledd i sin strategi for fremtidig vekst kjøpt seg opp i kabelselskaper og satser stadig mer på innholdsproduksjon, fra dataspill til filmproduksjon.

Når den meget omtalte konvergensen kommer, tror mange at i sammensmeltingen av telekom, media og dataindustrien vil det være innholds- og tjenesteprodusentene som vil tjene de store pengene.