Hopp til navigasjon Hopp til innhold

– Mobile tjenester må koste

Tiden for et virvar av gratis nettsteder som slåss om ”clicks” er forbi, mener forretningsutvikler Peter Vesterbacka. Nå er det på tide å få folk til å betale for tjenestene.

– Det dreier seg ikke lenger om å putte nettdingser i lommene til folk, men heller hvordan man skal hale pengene ut av lomma på folk, sier Vesterbacka.

Som nøkkelspiller i Hewlett Packards Mobile e-Services, jobber Vesterbacka med å utvikle idéene til nyoppstartete tjenestetilbydere, og samarbeider også med selskapene for å sette forretningen ut i drift.

Det nye Internett

Av vesentlig betydning i HPs visjon, er idéen om at vi beveger oss fra Internetts kapittel 1 til kapittel 2. Fra en stillesittende verden foran store PC’er går vi til et mobilt liv med personlige webdingser.

– Det er vanskelig å gjøre god forretning av å selge gratis tjenester. Transaksjonen og tjenesten vil være det vesentlige i fremtiden, og dette vil folk bli mer og mer villige til å betale for. Bare se på nedlasting av ringetoner via SMS. Folk ville aldri betale for en sånn tjeneste på PC, men på mobilen er det jo kjempeforretning, sier Vesterbacka.

Produkt er ikke nok

– Å bare lage et produkt holder ikke, man trenger en kontinuerlig inntekstkilde. Palm klarer dette på en god måte. De får folk til å kjøpe Palm VII, kundene bruker Palms tjenester og betaler en månedlig avgift, sier Vesterbacka til Wapland.no.

Med sin egen bank i ryggen mener HP å være en fornuftig partner for nye selskaper, og tror det vil være svært vanskelig for uavhengige nye aktører å klare seg på egen hånd.

– Ned i lommebøkene

– Operatørene og bankene har allerede infrastrukturen på plass for betalinger, og har den beste muligheten til å nå kundenes lommebøker. Det er jo heller ikke uten grunn at Sony har åpnet en eget bank og blitt ISP, sier Vesterbacka.

”If content is king, services is King Kong”, legger han smilende til.