Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Norsk spill får kultstatus i USA

Amerikanske spillanmeldere drysser i tur og orden superlativer over det norske dataspillet »Den lengste reisen». Gamespot gir det karakteren 9,3 av 10 mulige, bedre enn Age of Kings og The Sims.

Denlengstereisen (spill)
I USA er Den lengste reisen er i ferd med å bli et kultspill. Datapressen har forelsket seg i spillet fra norske Funcom (www.funcom.no), men ingen spilldistributør har hittil våget å ta det inn på det amerikanske marked.

– Etter at det fremragende eventyrspillet Grim Fandango fra Lucas Arts solgte så dårlig, har spillutgiverne erklært adventure-sjangeren for død, forteller Marit Lund som er PR-ansvarlig hos Funcom.

Toppkarakter hos Gamespot

– The Longest Journey is one of the best adventure games in years, skriver spillstedet Gamespot som gir det norskutviklede dataspillet karakteren 9,3 av 10 mulige. Age of Empires II – Age og Kings og The Sims fikk begge 9,1.

Gamespot.com, som eies av det store dataforlaget Ziff-Davies, er et av de mest besøkte amerikanske spillstedene.

– Selv birollene er interessante

Gamespot kaller The Longest Journey en hybrid av de klassiske Sierra- og LucasArts-spillene:
– Et flott eventyr fylt av rollefigurer som du husker lenge etter at du er ferdig med spillet. Selv birollene i The Longest Journey er interessante, skriver anmelderen.

Gamespot skryter både av historien, grafikken og lyden, og beklager at amerikanerne må bestille spillet helt fra Europa.

– Det beste siden Riven

ITavisen fortalte nylig at Den lengste reisen fikk kjempegod kritikk i The New York Times forrige uke: – The Longest Journey is easily one of the best adventure games ever made, with beautiful graphics, a compelling story and interesting puzzles, skrev anmelderen.

– Det er det mest praktfulle spillet som er laget siden »Riven», – tildels like morsomt som de klassiske Lucas Arts-eventyrene Curse of Monkey Island og Grim Fandago, skrev The New York Times.

Funcom i kontraktsforhandlinger

– Ja, vi så at ITavisen refererte anmeldelsen i New York Times. Dere kom oss litt i forkjøpet, sier Marit Lund. Funcom er i kontraktsforhandlinger med amerikanske distributører og venter på en avklaring.

– De foreløpige tilbudene er for dårlige. De amerikanske distributørene synes ikke at Adventure-sjangeren er kommersiell nok, forteller Lund.

Kultspill i USA

– Etter vanvittige gode europeiske kritikker, trodde vi det ville være enkelt. Men amerikanerne synes det er for »alternativt». En scene viser for eksempel et lesbisk bar i en sofa. Det er for sterkt for amerikanerne!

Amerikansk presse har imidlertid forelsket seg i spillet. Nå begynner det å bli et kultspill, fordi det er så bra og samtidig vanskelig å få tak i. Spillet har dessuten forårsaket en heftig debatt om policyen til de amerikanske spillutgiverne, forteller Marit Lund.

The Sims og Den lengste reisen

– The Sims er et eksempel på et spill som avviker fra alt annet, og likevel blir en bestselgende kjempesuksess?

– Ja, The Sims har nådd ut til mainstream-markedet. Jeg elsker å spille The Sims. Det er dagligdags og ikke-voldelig, og likevel meget avhengighetsskapende! På samme måte er

Den lengste reisen midt i blinken for meg som ikke liker å løpe rundt med pistol og skyte alt som rører på seg.

Stor interesse for Anarchy Online

Den lengste reisen er publisert på norsk, svensk, tysk, fransk, engelsk, hollandsk, og Funcom jobber nå med polsk og spansk. – I Norden har vi solgt nærmere 25 000 eksemplarer, sier Marit Lund.

Den lengste reisen har gitt Funcom et kvalitetsstempel og økt interesse før lanseringen av det nye spillet Anarchy Online senere i år, sier Marit Lund hos Funcom.