Ifølge en undersøkelse foretatt av prestisjetunge Merrill Lynch er banktjenester i ferd med å bli mobile i stor målestokk, og bankene innser for alvor at de må være tilgjengelig over flere kanaler.
Undersøkelsen peker særlig på kanadiske Bank of Montreal og Bell Mobility som eksempler på ledende banker når det gjelder avanserte mobile tjenester, skriver Finansavisen.
Utfordringen
Den største utfordringen for mobilbransjen, ifølge Merrill Lynch, er å bli enige om standarder. Sikkerhet og grensesnitt mot banksystemene er stikkord her.
Annonse
SIM-kortene kommer til å få utvidet funksjonalitet og vil inneholde både digital signatur og annen informasjon, skriver Finansavisen. Blant annet er et samarbeid om å utvikle en ny type SIM-kort på gang mellom Nokia og Visa. Merrill Lynch tror at så snart folk begynner å bruke mobiltelefoner til sine betalingsformål, så vil dette være en seriøs utfordrer til kortselskapene.
Vil koste
Likevel advarer Merrill Lynch om at det ikke kommer til å bli billig å bli mobilbank, og at nye nettverks- og datasystemer koster penger. Samtidig vil mobile transaksjoner føre med seg nye og mer kompliserte betalingssystemer, og langt flere aktører for banker og mobilprodusenter å forholde seg til.
Dette kan blant annet føre til at mobilleverandørene selv må stille med portaler, tror Merrill Lynch.
Om ikke lenge vil sikkerheten på mobile overføringer ha nådd et betryggende nivå og nye tekniske løsninger muliggjør fornuftige former for kontorelaterte transaksjoner. Da gjenstår det bare å få kundene til å stole på og bruke tjenestene.
Annonse