Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Platebransjen døv for ny teknologi

– Plateselskapene har teknologifobi. Det mener Svein Stavelin i Den norske Dataforening, som mener at det nesten er umulig å få kjøpt lovlig mp3-musikk i Norge.

mp3-vignett
– Musikk er en av de varene som er lettest og billigst å omsette over nettet. Det er ingen fraktkostnader, ingen leveringstid, du bare laster ned filene og betaler elektronisk.

Likevel unngår musikkindustrien generelt og norske plateselskap spesielt å omfavne internett-teknologi. Det er utrolig bakvendt, sier Staveling i en melding fra Newswire.

– I steinalderen

– Mens andre bransjer utforsker mulighetene som internett og e-handel åpner for, befinner plateselskapene seg fremdeles i steinalderen. I tillegg til å bedre effektiviteten åpner teknologien for bedre kundepleie. For å holde på en kunde er mange bedrifter villige til å gå igjennom ild og vann for å tilpasse seg dennes behov og ønsker. Musikkbransjen mener tydeligvis at det er kunden som må tilpasse seg, konstaterer Stavelin.

Usikkert hevder TONO

– Hovedgrunnen til at det finnes så få lovlige nedlastingstilbud er at de fleste plateselskapene ikke vil akseptere at deres artister skal være tilgjengelig på mp3-format. Dette formatet oppleves som usikkert når rettighetene til store investeringer skal beskyttes, sier administrerende direktør Cato Strøm i TONO.

– Vi kunne godt tenke oss å lisensere flere aktører for å få mp3-distribusjonen inn i lovlige former, men vi sitter kun med komponistrettigheter. Plateselskapene har ofte både produsent- og utøverrettighetene, og får derfor det avgjørende ordet, sier han.

TONO-direktøren forteller at veien til nettdistribusjon er mye kortere for usignerte artister og artister som formidler musikken sin gjennom eget plateselskap.

Pengene avgjør

Markedssjef Ditlef Jacobsen i Sony Music Norge synes ikke at systemene som eksisterer i dag er sikre nok til at han vil distribuere musikk som lydfiler.

– Ungdommen er vant med gratis musikk på nettet, og denne vanen er vond å vende. Vi har et forsøksprosjekt i gang i Japan, der Sony Music Japan legger ut singler for salg på nettet. Dette må bli en suksess før vi forsøker noe lignende i Norge, sier han.

Kommersielle forsøk

– Bunnlinjen er at dette handler om penger. Hvorvidt vi selger musikk i form av CD, kassett, minidisc eller lydfiler på internett spiller ingen rolle så lenge vi tjener penger. mp3-satsing vil koste mer enn det smaker foreløpig, sier Jacobsen.

Direktør Mads Nilsson i Warner Music Norge forteller at han vil se resultater fra pilotprosjekter i USA og Tyskland før han vil vurdere å selge musikkfiler i Norge.

– Det ser ikke lovende ut foreløpig. Blant annet ble det forsøkt å selge en singel fra artisten Tori Amos som musikkfil, og resultatet ble dårligere enn vi hadde trodd, sier Nilsson.

Uten nettrivaler

Warner og noen få andre plateselskap formidler en brøkdel av sine massive musikkataloger gjennom det internettbaserte plateselskapet Freetrax.

Freetrax både selger og gir bort musikkfiler. Gründer Lars Kilevold tror ikke på noen utfordring fra de store plateselskapene i nær fremtid.

– Min erfaring er at norsk musikkbransje er full av idealister, av mennesker som lever for musikken, men som ikke er spesielt interessert i data, sier Kilevold.

580 000 nordmenn laster ned musikkfiler og bare fire prosent betaler, viser tall fra Norsk Gallup. 84 prosent spiller musikkfilene utelukkende på PC, mens ti prosent bruker mp3-spiller. Syv av ti mp3-jegere er menn og over halvparten er i aldersgruppen 13-29 år.