Hopp til navigasjon Hopp til innhold

E-handel ikke for sinker

Å starte med e-handel kan ikke vente til i morgen. Bare de raske vil overleve, hevder visepresident Jeff Caldwell (bildet) i Oracles e-handelsavdeling.

Arnt Sommerlund
I kjent amerikansk stil lanserte han: ”E-business, or out of business” – oversatt: ”E-handel, eller ingen handel”. Påstandene framført Caldwell i Oslo under et foredrag tirsdag på Hotell SAS Scandinavia.

– Før, i tradisjonelt forretningsliv, het det at ’den store’ ikke kunne vinne over ’den lille’. Nå er det slik at ’den raske’ vil alltid vinne over ’den trege, sa Caldwell.

Konkurrenter?
Oracles e-handelsmisjonær begrunnet påstanden sin med at e-handel er i ferd med å viske ut de geografiske grensene. I dag er distributøren i Leeds kanskje den største konkurrenten til grossisten i Flekkefjord – uten at den norske bedriften en gang er klar over det selv.

– Hvis et norsk selskap bestemmer seg for å avvente e-handel, for kanskje ikke å være i fremste rekke blant de som må ”blø”, så betyr ikke det at svenskene, andre europeere eller amerikanere vil gjøre det samme og vente. For de vil nå inn i Norge for å konkurrere. Med oppløsningen av grensene vet du nødvendigvis ikke lenger hvem som er dine konkurrenter, sa Jeff Caldwell.

Lite e-handel
Oracle-manne hevder den gode nyheten er at norske bedrifter ikke er sent ute. Men problemet er at det er få reelle e-handelsbedrifter, hevder Caldwell.

– Alle kjenner amazon.com. Dere trodde kanskje dette var et eksempel på en ideell e-handelsbedrift. Men egentlig er det bare en stor web-forhandler, der det skjer mye manuell kunde- og varebehandling i bakkant.

Jeff Caldwell hevder det er bare to ”ekte” e-handelskonsern i verden: Dell og Cisco. Årsaken er i følge han at de utnytter Internett i alle ledd: Mot kunder, mot ansatte og mot egne leverandører. Slik sparer både tid og penger. Oracle kutter 1 milliard dollar, eller 8,5 milliarder kroner, i kostnader på ni måneder ved å ta sin egen medisin.

Klient-tjener død
Caldwell erklærte også dagens velbrukte klient-tjener-modell for å være død.

– Denne modellen er for kostbar. Flytt heller kompleksiteten fra kontorpultens datamaskin til et felles databasesystem.

– Dernest bør du konsolidere dine databaser, fra mange til en.

Han brukte som eksempel at Oracle selv hadde 55 databaser spredt verden over, hvor informasjon måtte hentes manuelt ut fra og settes opp i et regneark bare for å finne ut hvor mye man solgte for og til hvilken fortjeneste.

– Denne prosessen kunne ta opp til 10 dager. Det har man ikke tid til.

– Tenk web
Caldwell oppfordret næringslivet til å tenke Internett-teknologi og web-grensesnitt i en hver sammenheng.

– Man må ikke lage et nytt system eller prosess uten først å ha tenkt hvordan man kan løse det gjennom web, sa Oracles visepresident.

Og nevnte som god web-eksempler alt fra markedsføring, salg, service, innkjøp, produksjon, ansatte/administrasjon til finansiering.