Hopp til navigasjon Hopp til innhold

E-post ødelegger jobbsøknader

Amerikanske jobbsøkere tar i bruk e-post i sin jobbsøkning. Til arbeidsgivernes store fortvilelse og egen ulempe. Antallet søknader er så mange at enkeltmennesket forsvinner i mengden.

Firmaet Manpower i Milwaukee mottar 8.000 jobbsøknader hver måned og antallet er økende. En talsmann for selskapet regner med at antallet vil være det dobbelte innen årsskiftet, skriver det svenske magasinet Headhunter.

Har ikke tid
Når antallet søknader når slike høyder og søkerne forventer raskt svar, driver dette arbeidsgiverne til fortvilelse.

– Skulle jeg brukt tid på å svare på jobbsøknader ville all min tid gå med til dette, sier Charles McCreary i headhunterfirmaet Austin McGregor International til bladet Headhunter.

Masseproduksjon
Et av problemene er at jobbsøkerne ikke husker å presisere hvilken jobb det er de søker på. Søknadene er nemlig ferdiglaget for masseutsendelse uten hensyn til firma eller jobb. Et tredje problem er at de fleste søknadene savner all relevans til de jobbene de forskjellige arbeidsgiverne har å tilby. Masseproduksjon gjør at de kun sendes ut i hytt og pine.

Her har vi tydelige eksempler på ”information overload” og informasjonsteknologiens velsignelse.

Ta en telefon
– En personlig formulert søknad eller en telefon til rette vedkommende er langt mer virkningsfull for å skape kontakt mellom søker og arbeidsgiver og gir dessuten et langt klarere og mer positivt bilde av mennesket bak den enkelte søknaden, sier Sharon Cantner ved Manpower i Milwaukee.

Headhunter skriver også at antallet CV-er som legges ut på Internett har hatt en eksplosjonsartet utvikling i USA i løpet av de siste årene. Fem millioner ligger nå ute. Det er 200 ganger mer enn i 1994.