Hopp til navigasjon Hopp til innhold

UPC viser muskler

OSLO: – Vi vil øke våre investeringer i Norge ut over de 2 milliarder kroner vi allerede har planlagt å investere i oppgradering av nettet i løpet av 3-4 år, sier sjefen for UPC, John Riorden.

UPC Logo

På grunn av FCC-godkjenning i USA, ville verken Riorden eller Norden-sjefen, Lars Helgerud Andersen si noe mer konkret om investeringsplanene. Men de bekreftet at interessen for å kjøpe opp Telenor Avidia og Telias kabelselskap i Sverige så absolutt er tilstede.

Og mellom linjene kunne vi også lese oss til at det ikke er uaktuelt å kjøpe opp komplemetterende infrastruktur i Norge.

Kjøper ElTele?
Det vil derfor ikke forbause oss det minste om UPC lukter på deler av ElTele-systemet.

Forøvrig – fra kommende mandag forsvinner Janco-navnet i Norge. Heretter heter det UPC. Selskapets globale strategi fordrer samordnet merkevareoppbygging uansett hvor de er. Derfor forlater de et godt innarbeidet Janco-navn.

Gigant på kabel
UPC har doblet seg i Europa siden februar i år og er nå på verdensbasis nærværende i 13 land med 8,6 millioner hjem i dekningsområdet.

Aksjekursen på selskapet er doblet siden de ble børsnotert i februar og Microsoft eier nå 7,8 prosent av selskapet. Normalt søker UPC lønnsomhet der de investerer etter tre år – det vil si 2002 i Norge.

Bruker muskler
UPC har så absolutt muskler til å bli en betydelig teleoperatør i Norge. Og de er villig til å bruke musklene. På aksessiden representerer de i skrivende stund det eneste alternativet til Telianors nett på privatmarkedet.

De vil om de kjøper Telenor Avidi, ha kabelaksess i omlag 600 000 norske husstander – hvilket er 75-80% av det norske kabelmarkedet.. Og de kjøper eller inngår stadig allianser med mindre kabelselskaper.

Deres aksessalternativ blir ekstra interessant nå når ElTele Øst og Vest terminerer sine planer om teleaksess via strømnettet.

Triple Pay
Det UPC vil levere i Norge er Internett, telefoni og kabel-TV via samme kabel. Triple Pay heter produktet. Foreløpig er de bare såvidt i startgropa innen tele med 1.000 telefoniabonnenter og 2.000 internettabonnenter.

Innen utgangen av året vil imidlertid 25 prosent av deres totale nett med 325.000 abonnenter være oppgradert til å ta teletjenester. De vil nå også intensivere oppgraderingsplanen.

De ligger i dag 20 prosent lavere enn Telenor på abonnementspris og 10-15 prosent lavere på trafikkprisen.

Stikkord: Mobil