Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Kamp om Dagens Næringsliv

OSLO: Dagens Næringsliv vurderer å slippe inn eksterne annonsenettverk. DoubleClick har uten hell jobbet for å kapre avisen i sitt nettverk, men mye tyder på at utfordreren 24/7 vinner.

Dagens Næringsliv

Dagens Næringsliv (DN) er fortsatt den eneste av de store norske nyhetspublikasjoner som prøver å ta betalt for innholdet på nett.

Verken annonsesalg eller abonnementsinntekter er noe å skryte av, og avisen forhandler nå med de to største annonsenettverkene for å få hjelp med salget.

24/7 først?
Ifølge kilder i bransjen er DN svært nær en avtale med 24/7.

– Har dere inngått en avtale med Dagens Næringsliv?

– Vi er i samtale med mange aktører, men vi vil ikke offentliggjøre noe før pressekonferansen den 9.juni, sier Lillemoen til ITavisen.

DoubleClick sliter?
Etter det ITavisen erfarer har DoubleClik vært i flere møter med DN, og lagt inn betydelig salgsinnsats uten at dette har gitt resultater. Adm. direktør Jan Grønbech i DoubleClick er allikevel fortsatt optimistisk.

– Vi er veldig interessert å få inn DagensNæringsliv i vårt nettverk. Selv om de eventuelt velger en annen partner først tror jeg nok at de vil velge oss på sikt, sier han til ITavisen.

DN i samtaler
Markedsdirektør for Dagens Næringsliv Gislaug Rydland bekrefter at avisen har vært i samtaler med ulike aktører, men sier de ikke har undertegnet noen kontrakt ennå.

Avisen vurderer fortløpende en mulig åpning av tjenesten for å generere mer trafikk og annonseinntekter.