Hopp til navigasjon Hopp til innhold

DoubleClick selger VG

OSLO: Adm. direktør Jan Grønbech (bildet) i DoubleClick kan skilte med en ny Schibsted-publikasjon i nettverket. Mange i mediebransjen stusser nå over at Schibsted ikke samkjører salget på egenhånd.

Grønbech, Jan

Stadig flere nettsteder søker hjelp av eksterne annonseselgere. Nå har også Norges største nettavis, Verdens Gang, overlatt deler av jobben til et annonsenettverk.

SOL(skinn)
Multimediasjef i VG nett, Frode Nielsen, bekrefter at de lar DoubleClick selge annonser på nettstedet

– Vi har verken hatt store investeringer eller resultater på seksjonen ”VG hjelper deg”, og vi vil således teste ut om vi kan generere større inntekter ved å outsource salget, sier han til ITavisen.

Nielsen bekrefter at DoubleClicks avtale med Aftenposten var toneangivende for at også VG ville ta inn en fremmed partner til annonsesalg. I følge Nielsen varer testen med DoubleClick fram til 1 september.

Schibsted-paranoia?
Nilsen sier det er for tidlig å uttale seg om resultatene av DoubleClicks innsats, men at han vil bli tilfreds om de klarer å selge annonser på mer enn halvparten av sidevisningene.

Er det ikke et paradoks at Norges største mediekonsern, Schibsted, lar et eksternt selskap overta salget og kundekontakten for så mange av sine publikasjoner. Kunne de ikke gjort denne samkjøringen selv?

– Det er et godt spørsmål. Det er imidlertid ting på gang for å bedre samarbeidet mellom publikasjonene, men øvrige spørsmål får du rette til direktør for multimiedia Sverre Munch, sier han til ITavisen.