Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Du kan angre på mobilkjøp

OSLO: Ofte angrer personer som har kjøpt mobiltelefon på gata at de har valgt feil modell. Men de har inntil ti dager på seg til å omgjøre kjøpet.

mobildame
Ved gatesalg er det en angrefrist på ti dager. Det kan komme godt med for forbrukere som har latt seg overtale til et godt kjøp, men som senere oppdager at de heller ville hatt en annen modell, eller et annet merke.

– I løpet av denne perioden kan man bytte telefon eller gå fra kjøpet, sier jurist Jon Lange ved Forbrukerrådets sekretariat.

Kan gå lengre tid
Om det er gått lengre tid så kan forbrukeren likevel ha krav på å få kjøpet omgjort.

– Ved salg utenfor fast arbeidssted skal det også følge med et såkalt angrefristformular. Dersom dette ikke har skjedd blir fristen automatisk forlenget til inntil tre måneder, sier Lange.

Stikkord: Mobil