Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Derfor feilet Matnett og Rema

BERGEN: For å lykkes med Internett-handel, er bedriftene nødt til å tenke annerledes og foreta omstruktureringer. Dette var ikke Matnett og Rema gode nok på, hevder adm. dir. Jon Anders Aas-Haug i WebOn.

Haug sa dette til ITavisen under Teknologidagene ‘98 i Bergen. Han har fulgt flere nettbutikker på nært hold fra vugge til grav, og har dermed hatt rikelig anledning til å danne seg en oppfatning av hvilke kriterier som skal til for å lykkes.

Kommer nye
– Selv om Matnett solgte for flere millioner kroner i måneden, var ikke en fortjenestemargin på fem prosent tilstrekkelig når den skulle deles på de fire butikkene, slår Aas-Haug fast.

– På sikt vil trolig produsentene etablere egne nettbutikker, sier Aas-Haug.

Tjener mer alene
Etablering av egne nettbutikker innebærer en reduksjon av antall ledd i forhandlerkjeden, og vil bidra sterkt til å øke fortjenesten.

Skal nettbedriftene kunne øke fortjenesten vesentlig, må de dessuten være mer kritiske til vareutvalget. De må holde seg til anerkjente merkevarer, slik at kundene vet hva de får. Samtidig vil de kunne tilby kundene en vesentlig rabatt sammenlignet med butikkpris.