Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Hjernedøde Internett-ideer

NEW YORK: Verden er snål. Mens IT-aksjer blør både i Europa og i USA, så går det fortsatt an å tjene penger. Blant annet på været. Men er det egentlig så mye gull og grønne skoger på nett som man for inntrykk av.

Internet World Fall 98

Selskapet heter AccuWeather og har en liten stand i hjørnet på Internet World 98. Det er Bill som praier meg, og som amerikanere – og selgere – flest er han kompis før han vet hva jeg heter.

Hvordan blir været?
– Hi Pal! Er du interessert i vær?, spør min nye venn. I alle fall er jeg hans.

Og sannheten er jo, at det er jeg egentlig ikke. Ikke sånn at jeg ligger våken og undrer på om det blir sydvestlig eller nordvestlig bris neste dag, i alle fall. Men det er Bill, og forteller om fortreffeligheten til AccuWeather.

Genial ide?
Forretningsideen er å selge været fra AccuWeather til folket. For en neve dollar – hver måned – kan du få lov til å vise været fra AccuWeather.

Det er hvis du ikke gidder å bruke noen av de gratis tjenestene som finnes.

Bill og jeg blir liksom ikke helt enige om hvorvidt dette er en genistrek eller ei, så jeg tusler videre og havner i gripeklørne til Rhonda.

Flotte greier
Rhonda er en kvinne på rundt 55, som sannsynligvis har like mye peiling på Internett som plastfigurene du får på McDonalds. Men en god forretningside har hun –i hvert fall ifølge henne selv.

Det banebrytende konseptet heter PicturesNow!, og tanken er at dersom du slumper til å havne på en side med et bilde av for eksempel storsjarmøren Leonardo DiCaprio, ja da skal du kunne stå til knes i gjørma av bilder av gutten i løpet av få minutter.

– Splendid, sier Rhonda.

Og jeg sier ikke noe jeg, jeg bare tenker. Jeg er den utsendte høfligheten fra Norge.

Kiropraktoren blir rik
Rhonda sier at en surfer som kommer til siden din og ser bildet, får både nakkesleng og hakeslepp på en gang. Og i iveren etter å få se flere bilder av DiCaprio klikker han seg dypere og dypere inn i bildenes verden.

Så laster han ned et sett bilder av Leonardo DiCaprio, og kommer tilbake dagen etter. Desperat på jakt etter flere.

Genialt – ehh…
Og tanken bak begge disse ideene er å få folk til å bli på din side, i stedet for å sende dem vekk.

Og tanken er god den. Men det er ikke ideene…