Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Fastlinje fra NetCom

KOMMENTAR: NetCom og adm. direktør Terje Christoffersen (bildet) vil nå også tilby fastlinje telefoni til sine bedriftskunder. Dette er selskapets første steg i retning av å profilere seg bredere enn bare som mobiloperatør.

Christoffersen, Terje
I flere år har spørsmålet om hvorvidt NetCom skulle bli en bredere operatør stått på dagsorden. Det førte i sin tid til at den første styreformannen, Trygve Tamburstuen, gikk av. Han mente, ifølge Dagens Næringsliv, at selskapet burde satse bredere, mens den dominerende holdning i styret hele tiden har vært at selskapet ville stå seg på å holde en klar og utvetydig mobil fokus.

Døra på gløtt
Noe av det første den nye adm. direktør Terje Christoffersen nå gjør, er å åpne for også å kunne tilby bedriftskundene fastlinjetelefoni. Det skjer ikke minst etter ønske fra mange av de store bedriftskundene.

På bedriftsmarkedet kan NetCom uten tvil produsere fastlinjetelefoni meget rimelig, og fortjenestepotensialet her er betydelig for selskapet.

Applaus!
Det er all grunn til å applaudere NetComs beslutning. Det vil framfor alt styrke selskapet på bedriftsmarkedet. Det vil i tillegg ha positiv effekt i kampen om de gode forhandlerkanalene. Den nye NetCom-direktøren har sagt at han vil ha sterk kostnadsfokus og at resultatene så langt er for dårlige. Det nye tilbudet kan pynte betydelig på bunnlinja til selskapet også på kort sikt.

Klok avgrensning
Selv om vi hører med til dem som mener at NetCom snarest bør bygge ut et enda bredere produkttilbud for å kunne hevde seg i den stadig sterkere konkurransen med Telia og Telenor, tror vi det er klokt av NetCom ikke å gå ut på privatmarkedet med et fastlinjetilbud nå. Det viser seg at for eksempel Telia som har 150.000 privatkunder har store problemer med å få tilstrekkelig trafikk hos hver enkelt kunde.

Så lenge Telenor har de facto-aksessmonopol, tror vi det skal godt gjøres for konkurrentene å hevde seg på innenlandstelefoni. Det er iallfall ingen lukrativ business på kort sikt, og så lenge kunden uansett må ha et Telenor-abonnement er det umulig for konkurrentene å framstå som totalleverandører. Men det er mulig på deler av bedriftsmarkedet.

Internett neste?
Noe av det mest spennende hva angår NetCom i tida framover blir å se hva de foretar seg på Internett-markedet. 4-5 teknologier er på vei inn – flere av dem er trådløse. Og iallfall i 1999 og 2000 vil aksesshastighetene på Internett være vesentlig høyere på andre teknologier enn på GSM-nettene. Trolig blir det også billigere enn det slotspleising, fullratedekoder og pakkedata blir via mobilnettene.

Problemet for NetCom er utvilsomt at den største aksjonæren, NetCom Systems (Kinnevik) parallelt satser stort nettopp på Internett-aksess via Tele2. Hvor langt vil de tillate direkte konkurranse mellom sine selskaper i Norge?
Stikkord: Mobil