Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Toshiba forsker seg i tet

OSLO: Toshiba satser på forskning for fortsatt å være verdens ledende leverandør av bærbare datamaskiner. Selskapet hevder de brukte nesten sju milliarder kroner mer enn Microsoft på forskning og utvikling i forrige skatteår. Men Compaq solgte flere maskiner i Norge i fjor.

Markedet for bærbare maskiner økte med 21 prosent i 1997, melder IDC. Toshiba har omlag 20 prosent av det totale markedet for bærbare maskiner. Markedskoordinator Christian Leutner i Toshiba Europa tok turen til Oslo i forbindelse med PC-Expo og orienterte om Toshibas kurs videre.

Helhet
Den totale prisen for hva det koster å eie og bruke et produkt er stadig et viktig mål. Raskere maskiner, lavere priser, mer multimedia, mer kommunikasjon via mobil og mobiltelefon var de viktigste løsningene.

– Du kan bruke mange av våre bærbare maskiner som telefon, sa Leutner, – men det ser jo litt rart ut, sier Leutner.

Flere muligheten
Utviklingen går som ventet i retning raskere maskiner med mer minne og fler muligheter. Men skjermene kommer ikke til å øke noe særlig i størrelse. Da vil de nemlig bli tyngre også, var noe av budskapet.

Styrker utviklingen
For skatteåret 1996 melder Toshiba at de brukte over 20 milliarder kroner til forskning og utvikling. Ifølge samme selskap brukte Intel omlag 13,5 milliarder kroner og Microsoft “bare” litt over 11 milliarder. Til sammenligning skal Motorola ha brukt nesten 18 millioner kroner på samme område.

Toshiba var den største leverandøren av bærbare maskiner både i USA og i størsteparten av Europa i fjor. Ifølge Dataquest var selskapet største leverandør i Frankrike, Storbritannia, Tyskland, Spania, Nederland og Belgia.

Compaq leder i Norge
I Norge var det bare i første kvartal i fjor at Toshiba solgte fler maskiner enn Compaq. Men forspranget var ikke alltid like stort. I andre kvartal var det en halv prosent, og i fjerde kvartal var det 3,4 prosent.

I Norge solgte Compaq 30,6 prosent av 18.348 bærbare maskiner i siste kvartal i fjor, Toshiba hadde 26,2 prosent av markedet og IBM leverte 16,1 prosent av maskinene.

Allianser
Toshiba har også inngått strategiske allianser med andre store konsern: Nokia for telekommunikasjon, Intel for prosessorer, Microsoft for programvare, IBM for skjermteknologi. Psion for PC-kort, bare for å nevne noen av de viktigste.

Selskapet er verdens femte største PC-selskap og har 186.000 ansatte.