For norske telebrukere og -kunder har det lenge vært et problem å vite når man skal henvende seg til Post- og teletilsynet med sine klager, og når det er riktig å gå til Konkurransetilsynet.
Dette har nå også regjeringen forstått. Derfor har man, i kommentarene til endringene i teleloven, endelig gått inn for at de to tilsynene skal samordne sin virksomhet.Departementalt oppdragPå oppdrag fra Administrasjonsdepartementet og Samferdselsdepartementet utarbeidet tilsynene i 1995 en rapport om samordningsbehov mellom tele- og konkurransemyndighetene på telesektoren. Flere av høringsinstansene har i sine uttalelser pekt på forholdet med overlappende kompetanse mellom tele- og konkurransemyndighetene. Ny gjennomgang
Samferdselsdepartementet er på denne bakgrunn blitt enig med Planleggings- og samordningsdepartementet om å gi Post- og teletilsynet og Konkurransetilsynet i oppdrag i felleskap pånytt å gå gjennom samordningsbehov mellom tele- og konkurransemyndighetene og klargjøre grenseflatene for aktørene.
Annonse
Departementene vil følge dette arbeidet for å sikre at tilsynsvirksomheten tilpasses den nye regulatoriske situasjonen i telesektoren. “En sterk og velfungerende sektorspesifikk tilsynsmyndighet vil fortsatt være en forutsetning for realisering av fastlagte telepolitiske mål. Dette er på linje med reguleringsregimer i land det er naturlig å sammenligne seg med, blant annet i EU,” heter det i kommetaren fra departementet
Annonse