Annonse


Telenor tviholder på 70%

Det var på Telenors presse-seminar her i Tønsberg onsdag at Baksaas ga klar beskjed om at selskapet fremdeles ikke har gitt opp sin målsetning om å beholde 70 prosent av telemarkedet i Norge, også etter at de siste monopoltjenestene forsvinner 1. januar 1998.

80 prosent i år 2000
– På kort sikt har vi større ambisjoner enn som så, sa Baksaas til Dagens Telecom.

– Frem mot år 2000 satser vi på en markedsandel på 80 prosent. Men vi regner med at den vil synke til omlag 70 prosent etter dette. Vår markedsandel vil imidlertid være avhengig av hvilken sektorer vi ser på. Eksempelvis regner vi kun med å beholde 60 prosent innen internasjonal telefoni, siden dette markedet ble liberalisert før de andre og fordi konkurransen her vil bli sterkere enn på mange andre områder. Men vår ambisjon om 70 prosent står fast, sa Baksaas.

Selvsikker
Det var i det hele tatt en svært så selvsikker konsernledelse som sto frem for norske journalister. Selskapet har i flere år satset på en strategi som handler om å beholde mest mulig av det innenlandske markedet, samtidig som ekspansjon utenlands skal gi den nødvendige styrke for å kunne videreutvikle nye produkter og tjenester både nasjonalt og internasjonalt.

Annonse


– Utviklingen innenfor våre hovedsatsingsområder utenlands, nemlig mobil- og satellittkommunikasjon viser at vi har gode muligheter om å nå våre målsetninger, sier konsernsjef Terje Thon.

– Dette betyr i all korthet at vi satser på å være blant de 3 største innen satellitt og de ti største innen mobilkommunikasjon i Europa. Det er også med en viss stolthet vi i dag ser at vi valgte riktig da vi i 1994 bestemte oss for å gå inn i Concert-samarbeidet. Jeg er temmelig sikker på at våre konkurrenter blant teleoperatørene i Norden er enige med oss i at vi gjorde det riktige valget da BT ble vår viktigste partner, sa Thon.

Annonse