Hopp til navigasjon Hopp til innhold

TV-slaver blir nettslaver

OSLO: Nettbruken er doblet siden i fjor. 13 – 14 timer i uka er nå den gjennomsnittlige amerikanske nettbruker koblet opp. Fjernsynet er den store taperen.

deskill.
Ikke uventet følger reklamebransjen utviklingen på nettet nøye.
– Gjennomsnittlig bruk av Internettet er blitt fordoblet i USA det siste året, sier Ira Carlin, visepresident i McCann-Erickson Worldwide. Og tiden som brukes til å surfe på nettet fører til at TV-tittinga minker.
– Når du ønsker å få et budskap frem til kunder i USA er dette et forhold som er viktig, sier Carlin ifølge Reuters.

John Hunt, administrerende direktør i Syzygy, et engelsk reklamebyrå som har spesialisert seg på digitale media, understreker at tilnærmingen er spesielt viktig når det gjelder Internett.

Kundeforhold
Hans eksempel er PC-produsenten Dell, som daglig omsetter for over 20 millioner kroner om dagen via sin hjemmeside, og Pedigree Petfoods, som skaper et forhold til sine kunder ved å ta hensyn til katteeieres omsorg for sine kjæledyr med sin hjemmeside «Waltham World of Pet Care».

– Svært mange bedrifter har hjemmesider med innhold som har liten funksjon og linker som fører alle steder. Muligheten for å kommunisere med kunder og skape den dialog som er nødvendig for å lage et merkenavn, er et av de viktigste verktøyene som World Wide Web tilbyr bedrifter i dag, sier Hunt.