Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Strategisk oppkjøp av Microcom

MÜNCHEN: Datakonsernet Compaq kjøpte kommunikasjonsspesialisten Microcom i juli. Oppkjøpet er strategisk. Compaq satser nå hardt på kommunikasjonsprodukter, og på å kunne tilby sine kunder helhetsløsninger.

Ved oppkjøpet fikk Compaq en ledende posisjon når det gjelder det raskt voksende markede for «remote access». Dettte markedet er beregnet til å vokse fra omlag 22 milliarder i 1996 til nær 60 milliarder kroner i år 2000.

Produksjon og markedsføring
– Det viktigste med at Compaq kommer inn er deres kompetanse når det gjelder kompetanse på produksjon og markedsføring, sier Michael Oharaju, som er salgsdirektør i det nye selskapets avdeling for Nord-Europa og hadde samme posisjon i Microcom. Han har hatt ett spesielt ansvar for Norge og resten av Norden.

WAN-spesialister
Microcom er spesialister på WAN og har ord på seg for å være et førsteklasses selskap når det gjaldt teknologi, men ikke i samme grad ha evnen til å omsette ideene i praksis.

Kostnadsreduksjon
– Overtakelsen innebærer både en kostnadsreduksjon når det gjelder produktene, og at det nå blir mulig å bringe ny teknologi raskere til markedet. Sist, men ikke minst, betyr det at med Compaq i ryggen får vi et mye større nærvær i markedet. Det er ikke nødvendig å fortelle kunder hvem vi er, sier Oharaju.

Stikkord: Mobil