Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Tynn ITU-messe i Geneve

GENEVE: ITUs Telecom Interactive – et forsøk på å kombinere Telecom-suksessen med den nye, interaktive verden – er en altfor tynn messe, både når man måler utstillere og besøkende.

Man snakker mye om tynne klienter og tynne servere i Internett-kretser. Tynne messer er imidlertid noe helt annet og mindre positivt.

Vrimler av VIPer
VIP-listen er det ingenting å si på, slik tradisjonen er når FN-datteren International Telecommunications Union (ITU) arrangerer messer.

Mer enn 200 internasjonale notabiliteter står på gjestelisten, med Samferdselsdepartementets nyutnevnte departementsråd, Per Sanderud, som enslig norsk representant.

Lite norsk
Litt mer er det å si på listen over utstillere: 200 navn med smått og stort, med amerikanske Telepost som eneste «norske» innslag på messen. Telenor Venture har investert i Telepost (som ikke må forveksles med gamle TelePost Communications), og standen her på messen bemannes av nordmenn og amerikanere i samarbeid.

Minimesse
Uansett: Telecom Interactive må krakteriseres som en minimesse i forhold til Telecom 95, eller i forhold til amerikanske messer som Interop.

Det virker som om bransjen ganske enkelt er i tvil om hva som egentlig skal skje: Er dette en miniutgave av Telecom-messene, med fokus på teleoperatører og telebransje, eller er det en ITU-arrangert Internett-messe, med fokus på de nye selskapene som ingenting har med gamle telemonopoler å gjøre?

Uheldige?
– Det er nok helt riktig at vi har vært uheldige i vår markedsføring av denne messen, vi har ikke helt klart å treffe de målgruppene vi satser på, sier nordmannen Tom Dahl-Hansen til Dagens Telecom.

Dahl-Hansen er Vice President med ansvar blant annet for markedsføring i ITU, og dermed mannen som skulle sørge for at oppslutningen om denne messen kunne måle seg med de andre storarrangementene i ITU-regi.

Vil bli bedre
– Dette er den første Telecom Interactive, og den klarer nok ikke helt å følge opp den suksessen som Internett har hatt de to siste årene. Vi har tatt det opp internt i ITU-sammenheng, men vi fikk ganske enkelt ikke tid nok, sier Dahl-Hansen.

– Vi regner med at dette skal bli bedre når neste Telecom Interactive arrangeres i sammenheng med Telecom 99 i oktober om to år.

Tapsprosjekt
– Så Telecom Interactive er et tapsprosjekt?

– Vi tjener ikke penger denne gang. Nå er det jo ikke meningen at Telecom og ITU skal tjene penger, men vi setter jo pris på de overskuddene vi har og som vi kan bruke til våre aktiviteter i utviklingsland, sier Dahl-Hansen.

Nødvendig
– Et annet poeng er at det er nødvendig at man arrangerer internasjonale Internett-messer også utenfor USA, hvor man jo har de store arrangementene i dag.

– Vi ønsker at alle skal være med på dette. Da er det nødvendig at man finner måter å ta opp Internett-problemer på utenfor de tradisjonelle Internett-miljøene i USA. Denne messen er et første forsøk på å gjøre det i ITU-regi. Vi fortsetter om to år, sier Tom Dahl-Hansen.