Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Snakk om mobil

Nå skal Londons drosjesjåfører snakke om mobiltelefoner. Men bare om ett bestemt merke. Siemens får kritikk for å ta svingene for raskt i den britiske hovedstaden.

Markedsførerne av mobiltelefoner har stadig nye påfunn for å ta et grep om markedet. Det siste er at 100 drosjesjåfører i London er sendt på kurs for å snakke om mobiltelefoner. Instruksen til sjåførene er å ikke gripe ordet, men dersom kunden sier noe, så er sjansen der for å sette samtalen over fra vanlige samtaletema som fotball/ elendige bilister/ fremmedarbeidere og kongefamilien, til å si noen velvalgte ord om Siemens mobiltelefoner, melder den engelske nettavisen Electronic Telegraph.

Trenet av Siemens
Sjåførene er trenet av Siemens agenter – selskapet Impact FCA – slik at de kan gjøre reklame for mobiltelefoner. De er blitt lært opp til å få med seg detaljer om produktet – slik at det høres ut som en normal samtale.

Sjåførene får en ukjent sum for fire uker med reklame, og en gratis mobiltelefon som takk for praten.

Tar hensyn
En talsmann for selskapet Impact FCA sier: – Dersom passasjerene har motforestillinger skal sjåførene bakke. Det er ingen forskjell på dette og på å se reklame på fjernsynet, og velge å slå av. Sjåførene får ikke prosenter av noe salg. Det blir heller ikke snakk om å stoppe utenfor forretninger som selger mobiltelefoner.

Men det spørs om ikke Siemens må skrubbe. Kontoret som deler ut kjørebevillinger for Londons drosjekusker melder at sjåførene har forbud mot å opptre som mellommenn eller agenter. Markedsføringsselskapet er i kontakt med kontoret for å legge fram sin sak.

Stikkord: Mobil