Annonse


Reiseliv vekstbransje

Microsoft satser på reiselivsbransjen. Selskapet har et eget reisebyrå- Expedia Internet Travel Service. Sist uke omsatte det fire måneder gamle byrået for nesten sju millioner kroner. Og Microsoft tror at det ligger store penger i denne delen av markedet. I følge analytikerne i selskapet Forrester Research omsatte reisenæringen for omlag 850 millioner kroner i 1996, og omsetningen vil bli tolvdoblet i år 2000, hevdes det.

Media og reiser
I dag arbeider omtrent 100 personer i Microsofts reisebyrå. Blant disse er det en del journalister som lager en database med bakgrunnsinformasjon om reisemålene. Selskapet planlegger å knytte til seg flere kjente amerikanske spaltister.

Næringslivet
Ti prosent skal være vanlig provisjon for amerikanske reisebyråer, men det antas at Microsoft tar mindre. Selskapet samarbeider med et amerikansk reisebyrå som tar seg av billettene. Men Expedia Internet Travel blir trolig bare et prøveprosjekt for Microsofts nye satsing i reiselivsbransjen: Sammen med American Express planlegges et tilsvarende prosjekt rettet mot næringslivet.

Mer informasjon kan finnes på http://expedia.msn.com

Microsoft er ikke den eneste aktøren på markedet. Andre aktører er Travelocity, som er et datterselskap av American Airlines, Preview Travel og Internet Travel Network.

Annonse