Annonse


Priskrig på engelsk

Det er de to mobiloperatørene One2One og Orange som har bestemt seg for å øke prisene på det som på fagspråket kalles mobilterminerte samtaler, altså samtaler hvor man ringer opp mobiltelefonen fra British Telecoms faste nett.
Tidligere har de to gamle mobiloperatørene, Vodafone og Cellnett hatt høye priser på slike samtaler, mens de to nye DCS 1800-operatørene har operert med svært så rimelige tellerskritt: På dagtid har det kostet 16,71 pence pr. minutt mens det om kvelden har kostet 9,85 pence – eller mindre enn krone i minuttet.
Det er disse prisene som nå skal opp til henholdsvis 30p og 20p. pr minutt, for å bringe taktstene mer i tråd med det abonnentene i Vodafone og Cellnet betaler: 37,5p på dagtid og 25p om kvelden.

Taper penger
Årsaken til prisforhøyelsen skal være at de to selskapene i dag taper penger på sine mobilterminerte samtaler, fordi de må betale interconnect-avgift til BT, samtidig som BT skal ha betalt for lokalsamtalen på vanlig måte.
I England, som i Norge, er det den gamle monopolisten som har ansvaret for å utfakturere og inkassere pengene for mobilterminert telefoni til de forskjellige mobiloperatørene, slik at brukerne får regningen som en del av sin vanlige telefonregning. Derfor er de aller færreste klar over at det koster ekstra å ringe fra vanlig telefon til mobiltelefon – noe Consumers Association mener at operatørene utnytter.

Nekter å godta prisene
Men Consumers Association, det britiske Forbrukerrådet, nekter å akseptere de nye prisene. – Priskonkurransen gir seg vanligvis bare utslag i en retning i telesammenheng, nemlig nedover, sier Philip Cullum i CA til avisen The Independent.
– Konkurransehensynet burde altså tilfredstilles ved hjelp av kraftige priskutt hos Cellnett og Vodafone og ikke ved prisøkninger hos Cellnet og One2One, sier Cullum.
– Vi ville nok vært enda mer misfornøyd hvis meldingen om prisoppgangen hadde kommet etter at folk har kjøpt mobiltelefoner til julepresanger, men dette er ille nok. Vi snakker om en industri hvor den raske veksten skyldes tvilsomme salgsteknikker hele tiden, sier det britiske forbrukerrådets mann.

Annonse