Hopp til navigasjon Hopp til innhold
I USA er Roku blitt en kjempe innen strømmemarkedet. (Ill.: Roku)

Roku er større enn Google og Apple i strømmemarkedet – slik tjener selskapet penger

Selve plattformen er i ferd med å ta igjen omsetningen fra produktsalg.

Selskapet Roku er trolig ikke så kjent for norske forbrukere, men i USA er produktene svært populære. Roku er faktisk større enn Amazon, Google og Apple i strømmebransjen.

Større enn Apple og Google
Foruten å selge strømmenheter som koster mellom 40 og 100 dollar, er selve plattformen blitt en viktig inntektskilde for selskapet.

Salget av strømmebokser og -pinner er fortsatt den viktigste kilden til Roku, men annonsesalg tar større og større del av kaken.

Plattformen blir viktig
I 2016 bestod salget av enhetene for 74 prosent av den totale omsetningen. De resterende 26 prosentene kom fra plattformsegmentet.

Til sammenligning stod omsetningen fra produktsalg for 59 prosent i første halvdel av det inneværende året. Omsetningen for plattformen har økt til 41 prosent.

Annonsering er stort
Det er uvisst hvor mye av omsetningen som kommer fra annonsesalg, men ifølge selskapet selv blir andelen større og større.

Roku selger annonseplass på hjemskjerme og skjermspareren, men også annonser som vises før og under videoen som strømmes.

En annen viktig kilde for Roku er provisjon fra salg av abonnenter og andre transaksjoner som skjer gjennom deres brukergrensesnitt som brukes i andre enheter og smart-TV-er.

 

Kilde:
Business Insider

Stikkord: Roku, strømmeboks