Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Hvis alle kan bruke opphavsretten til å fjerne domener fra annonseblokkerere, forsvinner grunnlaget for bransjen. (Ill.: AdBlock Plus)

Ny oppphavsretts-taktikk truer med å fullstendig stanse ad-blockere

Kan være et alvorlig slag for bransjen.

Annonseblokkerere, eller ad-blockere, har fått et alvorlig slag for baugen denne uken, da at et anti-annonseblokkeringsselskap brukte amerikansk opphavsrett for å fjerne et domene fra dem.

Bruker offentlige lister for blokkeringer
Annonseblokkerere bruker offentlige lister for å hente informasjon om hvilke reklamer og domener de skal blokkere, men denne nye taktikken kan gjøre disse ubrukelige.

Dette kom til syne da Easylist, som er en av de mest populære slike listene på nettet, fikk en såkalt DMCA-forespørsel om å fjerne et domene fra listen deres.

DCMA, eller The Digital Millenium Copyright Act, er en amerikansk lov som ble laget som et resultat av spredningen av opphavsrettslig beskyttet materiale på Internett – og den fungerer ved at innehavere av dette opphavsrettslig beskyttet materiale først kan kreve å få det fjernet fra en nettside, og så kan gå til sak hvis dette ikke blir tatt til følge.

Må være forsiktige med hva de legger til
Varselet som ble sendt til Easylist, som er drevet av frivillige og ikke har noen særlig dype lommer, gjorde at de ikke hadde noe annet valg enn å fjerne domenet fra listen for å unngå rettslige etterspill – og de har nå blitt veldig forsiktige med å legge til nye domener:

– Antallet filtre som har blitt lagt til nylig i Easylist har blitt svært begrenset på grunn av hendelser som dette. Som listeforvaltere må vi være forsiktige med hva vi legger til, skriver Easylist på github.

Er domenenavn beskyttet av opphavsretten?
Spørsmålet nå er om domenenavn er opphavsrettslig beskyttet, slik at også andre domener som er på slike lister kan bruke den samme loven for å få dem fjernet.

I følge amerikanske Copyright.gov, er imidlertid ikke domenenavn beskyttet av opphavsretten, ettersom disse administreres og distribueres av ICANN.

Domenet brukes av anti-annonseblokkerer
Domenet der er snakk om er functionalclam.com, som inneholder en tekst om at det brukes til kopibeskyttelse og koden til anti-annonseblokkeringselskapet Admiral.

Admiral hevder at inkluderingen av domenet deres i Easylist er en metode for å «omgå en teknologisk metode» for å beskytte opphavsretssbeskyttet materiale.

Det er ikke helt klart hva de mener med dette, eller om selve inklusjonen av et domenenavn i en liste kan utgjøre en omgåelse av en kopisperre – eller om de hevder at selve domenenavnet er beskyttet, men det kan sette en presedens for andre reklamedomener i fremtiden.

Derfor har blant andre EFF tilbudt seg å hjelpe Easylist med advokathjelp i saken.

Det gjenstår å se om andre reklamedomener vil benytte seg av den samme taktikken.

Kilder
blog.adguard.com
Neowin

Stikkord: annonser, fildeling