Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Kjent investor går ut mot Facebook og Google. (Ill.: Facebook)

– Jeg investerte i Google og Facebook, og jeg angrer på det

Investor mener de sosiale mediene er blitt et problem.

Roger McNamee, investor og musiker, var en av dem som investerte penger i Facebook og Google på et tidlig stadium. Nå angrer han.

– Utnytter menneskets natur
I en kommentar på USA Today skriver investoren hvordan han investerte i og var en rådgiver til Facebook i tidlige årene. Nå er han redd for skaden som blir gjort av de to selskapene.

«Teknologi har endret livene på utallige måter, hovedsakelig til det bedre. Takket være den nå uunnværlige smarttelefonen, treffer teknologien oss fra vi står opp om morgenen til vi legger oss om kvelden. Selv om smarttelefonen gir oss mange fordeler, har de utilsiktede konsekvensene til en velment produkt har blitt en hodepine for helsen til allmennheten og demokratiet», begynner han innlegget.

De to selskapene som kommentaren handler om, får store deler av omsetningen deres fra annonser. McNamee mener at selskapene låner teknikker fra gambling-industrien og utnytter menneskets natur.

«Dette fører til avhengighet som frister kundene til å sjekke nye meldinger, svare på varsler og søke aksept fra teknologi hvis eneste mål er å generere penger fra eierne», skriver han.

– Vet mer om deg enn du gjør
Ifølge investoren tror personer i Facebook og Google at å gi kundene mer av det de ønsker seg, fortjener ros, ikke kritikk. Han mener at selskapene ikke innser at produktene ikke gjør kundene deres lykkeligere eller suksessfulle.

«Som gambling, nikotin, alkohol og heroin, produserer Facebook og Google – via YouTube – korttidslykke som kan ha negative konsekvenser i fremtiden. Brukere innser ikke avhengigheten før det er for sent.»

McNamee peker mot en studie fra 2013 som viste at den gjennomsnittlige bruker sjekket smarttelefonen 150 ganger om dagen, og at det tallet trolig har vokst siden den gang.

«Disse selskapene har en profil for hver bruker, og den vokser hver gang du liker, deler, handler eller legger ut et bilde. I tillegg analyserer Google kredittkortinformasjonen til flere millioner brukere», skriver han om sosiale medier-selskaper.

«Som et resultat av dette vet internettselskaper mer om deg enn du gjør selv, noe som gir dem stor påvirkningskraft mot deg slik at de kan gjøre ting som er i deres økonomiske interesse. Facebook, Google og andre konkurrerer om hver brukers oppmerksomhet […] Feilen ligger i hvordan businessmodeller basert på annonser driver selskaper til å maksimalisere oppmerksomheten koste hva det vil, noe som leder til mer aggressiv hjernetukling.»

Hele kommentaren kan du lese i kildelenken. Er du enig i investorens meninger?

 

Kilde:
USA Today

Stikkord: facebook, google, SosialeMedier