Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Utforsking av musikk er viktig for Spotify. Her ved toppsjef Daniel Ek under en tidligere anledning. (Ill.: Spotify)

Spotify bruker AI for å gjøre tjenesten bedre

Gir opp i kampen om strømmekundene.

Før var last.fm en viktig ressurs for å oppdage ny musikk, men nå kommer de fleste musikktjenestene med innebygd støtte for musikkanbefaling.

Skal forbedre musikkanbefalingene
Spotify ønsker å gjøre disse anbefalingene og forslagene bedre, og som et ledd i dette har de kjøpt opp oppstartsselskapet Niland som jobber med kunstig intelligens for musikk.

Strømmekjempen forklarer på sine nettsider at kunstig intelligens kan bli viktig for å forbedre musikksøk- og anbefalinger i fremtiden.

AI og maskinlæring
Det Paris-baserte selskapet flytter snart til Spotifys kontorer i New York for å jobbe tett med utviklingen.

– Vi er glade for å kunne ønske det Paris-baserte oppstartsselskapet Niland velkommen til Spotify-familien. Niland har endret hvordan AI-teknologi kan optimalisere musikksøk og -anbefalinger og deler Spotifys lidenskap etter å servere riktig innhold til riktig person til riktig tid, skriver Spotify.

Hvor mye Spotify bladde opp for Niland er ikke kjent.

Sjekker du ofte ut musikktjenestenes anbefalinger?

 

Kilde:
Spotify

Stikkord: musikk, spotify