Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Xbox-sjef Phil Spencer ser for seg en abonnementsmodell á la Netflix i fremtiden. (Ill.: Trond Bie/ITavisen)

Snart kan du abonnere på spill i Xboxen din

Spill: Xbox-sjefen tenker i nye baner.

Xbox-sjefen Phil Spencer har snakket om spilling og utvikling med The Guardian, og avslørt litt om hvordan han ser fremtiden til Xbox utvikle seg.

Kostbart å utvikle spill
For det første mener Spencer at det har blitt for kostbart å utvikle spill, med høye oppløsninger og store effekter og dertil tilhørende lange utviklingstider.

Etter at de store spillene er ferdige, går de dessuten over til en slags abonnementsmodell med flerspiller-modus, sesongpass og ofte utvidelsespakker som noen ganger er gratis og andre ganger koster penger.

Men det er klart at uvtiklingen av spillene ikke lenger slutter når spillene er lansert, når utviklerne fortsetter å lage innhold lenge etter at spillet er sluppet.

Spill som tjenester
Dette fungerer godt for store studioer med mange ressurser, mener Spencer, og spill som for eksempel Destiny har anmasset over tretti millioner spillere på denne modellen.

Men for småutviklere med en god idé og begrensede ressurser er det vanskeligere å selge spillet sitt som en tjeneste, sier Xbox-sjefen.

– Så hvis vi har 10 personer i en garasje med en en idé for et tjeneste-basert spill – hva betyr det for dem å måtte bygge opp infrastrukturen for å skape dette spillet? Hvordan kan vi hjelpe dem? Spør Spencer.

Svaret hans er å gjøre Microsofts skytjeneste, Azure, mer tilgjengelig for små studioer, slik at «De ikke trenger å kjøpe en hel haug med servere og legge dem under skrivebordene deres mens de håper på å få nok spillere til å betale for dem,»

Xbox som abonnementsmodell
Videre tenker Spencer at vi trenger flere spill som forteller en lengre historie over tid, men at det fra et forretningsstandpunkt blir vanskeligere og mer risikabelt å lage disse spillene, og svaret på denne utfordringen kan like gjerne være Netflix:

– Jeg har sett på ting som Netflix og HBO, der bra innhold har blitt skapt fordi det fungerer som en abonnementsmodell. Vi tenker mye på om vi kan putte historiebaserte spill inn i Xbox Game Pass-modellene siden du har et abonnement gående, sier Spencer.

Det vil si at du ikke trenger å levere hele spillet i løpet av en måned; du kan utvikle og levere spillet etter hvert som det blir ferdig, tenker Spencer.

Kilder
The Guardian

Stikkord: Spill, xbox