Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Uber må betale en stor bot i California. (Ill.: Uber)

Uber må ut med over 200 millioner kroner

Ble beskyldt for å ha villedet kundene.

Uber har gått med på å betale 25 millioner dollar, drøyt 200 millioner kroner, i erstatning i en sak der transportøren beskyldes for å ha villedet kundene om sikkerheten ved tjenesten.

Mangelfull bakgrunnssjekk
Drosjerivalen skal ha blant annet ha omtalt tjenesten som «den sikreste reisen på veien», men etterforskning skal ha avslørt minst 25 tilfeller med mangelfull bakgrunnssjekk for Uber-sjåførene.

Flere av dem skal tidligere ha vært straffedømt for blant annet identitetstyveri, innbrudd og til og med mord.

Les også: Uber bøtelagt med nesten 70 millioner kroner.

Flyplassavgift
Uber var også beskyldt for å ha villedet kundene rundt kostandene for flyplassreiser. Selskapet tok 4 dollar, 33 kroner, i avgift for kunder som reiste til eller fra en flyplass i California.

Påtalemyndigheten fant imidlertid ut at denne avgiften ikke ble betalt til flyplassen, samtidig som de også opererte ved enkelte flyplasser uten tillatelse.

Endrer praksis
Uber skriver i en pressemelding at de har endret den villedede beskrivelsen av tjenesten, de har justert flyplassavgiften samtidig som de har sluttet å operere på de flyplassene de ikke har tillatelse på.

San Fransisco District Attorney, George Gascón, uttalte følgende til San Fransisco Chronicle:

«Det sender en klar melding til selskaper, og spesielt oppstartsselskaper, at de i søken etter raskt å få markedsandeler, ikke kan ignorere de lovene som er satt for å beskytte kundene. De må betale en høy pris hvis de hever seg over loven.»

 

Kilde:
TechCrunch

Stikkord: samferdsel, uber