Hopp til navigasjon Hopp til innhold
AMD sikter seg igjen inn på mellomklassesegmentet - der kan de skryte av lavt effektforbruk, men slapp av: det kommer en topp-GPU i løpet av året også. (Ill.: AMD)

«Polaris» er navnet på AMDs spennende nye grafikkplattform

Spill: Slik skal AMD prøve å ta Nvidia.

I et intervju med VentureBeat avslører AMD hva de skal lansere i år.

Polaris 10 og 11
Grafikkkortselskapet jobber med to versjoner av sin kommende Polaris-arkitektur: Polaris 10 og 11. Den ene av dem er designet for tynne laptoper og billige stasjonære, mens 11 (regner vi med) er laget for kraftige stasjonære spill-maskiner.

Hovedokuset til AMD med Polaris er visstnok likevel «konsoll-lignende-kvalitet-gaming på tynne og lette laptops» (noe som gjenspeiles i pressemeldingen).

AMD bekrefter samtidig at det kommer en GPU-toppmodell i løpet av året, men det ser altså ut til at det kommer mellomklasse-kort først. AMD sammenlignet nemlig en Polaris-GPU mot Nvidias mellomklassekort GTX 950 – AMD skrøt igjen av lavt effektforbruk.

Arkitekturen.
Arkitekturen.

For stort APU-fokus
Med det nye fokuset går AMD litt bort fra sin i overkant for store fokus på APU-er (accelerated processing unit), kretser som kombinerer CPU og GPU. Det er AMDs Raja Koduri, sjef for Radeon-gruppen, jobb å finne en ny gylden middelvei

Koduri ser langt fremover, som man må i grafikk-bransjen: han vil at allerede nå skal sikle på 16K skjermer (!), og han vil at bildene skal flyte avgårde på slike vanvittige paneler i 240 bilder i sekundet.

Koduris grafikkmål er å nå noe så virkelighetsnært at det er som å se den virkelige verden i et speil på veggen.

Dette er AMDs nye grafikkplattform.

Kommer om noen måneder
De nye kortene ventes i halvveis ut i inneværende år.

«Polaris støtter HDR-skjermer, og har markedsledende ytelse-per-watt strømforbruk. AMDs Polaris-arkitektur er basert på 14mn FinFET-teknologi som leverer et bemerkelsesverdig generasjonshopp med lavere strømforbruk. Polaris-baserte GPU-er er designet for silkemyke bildeoppdateringer i spill, VR og multimedia-programmer som kjører på små og tynne maskiner.»

AMD skal bruke både HBM (high bandwidth memory) og GDDR5 «avhengig av markedssegment».

 

Kilde:
VentureBeat

Stikkord: amd, skjermkort, Spill