apple store
Apple har kuttet iPhone-prisene i Kina i kombinasjon med at forbrukere i landet er villige til å bruke mer penger på ny mobil. Bilde: ITavisen

Annonse


Utrolig iPhone-comeback

Det ble en forferdelig start på Apples iPhone-salg i Kina i år, men nå er de tilbake og fosser frem.

iPhone fosser frem, Huawei sliter

Det er tall fra “China Academy of Information and Communications Technology” som avslører at Apples forsendelser av mobiler har økt med 52 prosent samtidig som selskapet har kuttet prisene. Ifølge Bloomberg var 3,5 millioner av mobilene fra utenlandske selskap, og iPhone står for brorparten av enhetene. Apple kunne begynne å slappe litt mer av i mars da de så en mindre økning etter januar og februar som viste en veldig negativ utvikling som selskapet nå har klart å snu.

Forsendelser av Apples iPhone steg 52 prosent i april etter først å ha stabilisert seg i mars.

Bloomberg

Bloomberg tror at dette er en trend som vil vedvare, da en spørre-undersøkelse avslører at kinsiske kunder nå er mer villige til å oppgradere til nye mobiler. Mer enn halvparten av de spurte er villige til å betale mer enn 550 dollar for en ny mobil. At det har tatt Huawei, som er markedsleder i Kina, for lang tid å levere nye premium-modeller, hjelper selvsagt Apple som står parat til å lansere iPhone 15-modeller i stort volum.

To måneder endret alt

“Nå avslører offisielle tall fra Kina at Apple fortsetter den negative trenden som vi først beskrev i denne artikkelen: salget falt med 24 prosent de første seks ukene. Nå er malen for februar klar, og avslører at Apple faller med 33 prosent. Huawei og andre kjente merkevarer står knallsterkt i hjemlandet, for kinesiske myndigheter avslører dessuten at mobiler utenfra stod for kun 2,4 millioner mobiler. Apple klarte å selge drøye 5,5 millioner mobiler i januar, det er 39 prosent færre enn samme periode i 2023,” rapporterte vi på tampen av mars.