geforce
Spill-studioene sier at AI ikke vil erstatte mennesker, men hva skjer når teknologien kan lage teksturer og objekter?

Annonse


Slik skal AI lage spill

Alle de store spill-studioene bruker AI på en eller flere måter for å effektivisere arbeidet.

AI er alt for GeForce i fremtiden som alt annet Nvidia driver med

Nylig ble det det kjent at svenske Embracer som eier en rekke studioer, sparker 1500 medarbeidere, men de uttaler at AI ikke vil erstatte mennesker, men kanskje gi flere muligheter, inkludert for handikappede. Det er lett å se for seg hvordan AI kan effektivisere kode-arbeidet, og på den måten kvitte seg med mennesker, men de kreative blir vel ikke berørt på samme måte?

Det er ikke Nvidia-sjef Jensen Huang helt enig i, som allerede nå mener å vite hvordan fremtidens spill-utvikling vil fungere. Dog, det vil ikke være vanskelig å gjette seg hva som skal skje i fremtiden, fordi spill-studioer allerede bruker AI, men bruken vil ekspandere, og gjelde langt flere ressurser et spill er avhengig av enn kun verifisere eksisterende kode kjappere.

Huang uttaler at “nevral grafikk” allerede brukes for å generere blant annet “Frame Generation,” men er også sikker på at i fremtiden så kan systemet skape teksturer og objekter – i tillegg til AI-er som hjelper spillerne:

“Vi vil også generere karakterer i spillene – forestill deg en gruppe på seks personer, to kan være ekte, og de andre kan være langtidsbrukende Al-er. Spillene vil bli laget med Al, de vil ha Al i seg, og du vil til og med få PC-en til å bli en Al ved å bruke G-Assist. Du kan bruke PC-en som en Al-assistent for å hjelpe deg med spillet. GeForce er det største spillmerket i verden, vi ser det bare vokse, og mange av dem har Al i en viss kapasitet. Vi gleder oss til å la flere få det.”

Huang har altså store ambisjoner for spill-markedet selv om det er AI alene som løfter Nvidia til nye høyder: nylig var det større enn Microsoft. G-Assist har Nvidia allerede avslørt, blant annet som en AI-teknologi som kan hjelpe spillere i spillet, men også for GeForce GPU-overklokking: