tesla model x
Teslas Model X har fremdeles de samme styrkene og svakheten som i alle år. Bilder: Trond Bie/ITavisen

Annonse


Fremdeles Teslas beste – «Model X»

Model X reddet meg fra et dumt valg for flere år siden, altså å velge en el-bil.

Introduksjon

For det var slettes ingen god ide å kjøre en elbil opp et høyt fjell i California, et sted som er langt bak Norge hva angår antallet lade-stasjoner per mil, for ikke å snakke om hvor lite som var tilgjengelig for fem år siden da man knapt kunne finne en ladekabel som kunne overleve utendørs, for ikke å snakke om en avansert Tesla-lader som gjør seg ferdig på 30 minutter. Vi snakker timesvis med treg-lading med en kabel trekt fra huset.

Faktum er at jeg endte i den største snøstormen i Big Bear Mountain på flere tiår med nesten ikke noe batteri igjen og en hel kommune uten strøm. Dette inkluderte hotellet som var dekket natten, kaldt og med mangel på mat. Det var som “The Shining,” bare at det var folk der.

Da strømmen endelig kom tilbake tok det en halv dag før batteriet var varmt nok til å starte å lade. Jeg kunne ikke gjøre annet enn å gjette at det var nok strøm på batteriet kontra hvor vanskelig veien ned ville være, derav bruk av mer strøm enn hva bilen antok det ville ta å komme seg helskinnet ned.

Annonse


Det var en angst-drivende opplevelse – du har ikke hatt ladeangst før du har kommet deg helskinnet ned fra et fjell i en nødsituasjon.

Men jeg kom med ned, satte meg ikke fast selv om jeg var nære en rekke ganger, og har alltid hatt et positivt forholdt til Model X sin måte å komme frem på snøføre, og mye av det, i kombinasjon med god rekkevidde med fullpakket bil.

Spesifikasjoner (1 059 823 kroner testet modell – leveres juli/august 2024)

  • Opptil 576 km rekkevidde (WLTP)
  • 0-100 km/t på 3,9 sekunder
  • Toppfart: 250 km/t
  • Lader på hastigheter opp til 250 kW

Testet modell:

  • Dual Motor firehjulsdrift (standard)
  • Premium interiøroppgradering i sort (standard)
  • 7 seter (ekstra)
  • Premium lydsystem (standard)
  • Varme i alle seter og ratt (standard)
  • Kjøling i seter fremme (standard)
  • Rundt ratt (standard)
  • Glasstak med UV og infrarød beskyttelse (standard)
  • Autosteer og Traffic Aware Cruise Control (standard)
  • Tilhengerfeste som kan trekke opptil 2250 kg (standard)
  • Lakk: Pearl White Multi-Coat (standard)
  • Vinterhjul: 20’’ Cyberstream-felger (standard)

Design og komfort

Tesla er konservative og oppdaterer sjeldent design. De er nå litt som Apple, kanskje enda mer konservative. Når de gjør det har de suksess, som med Model 3 som jeg testet sent i 2023 (jeg omtalte oppdateringen som “fantastisk”,) men radikale er ikke endringene.

For Tesla som andre smarte bil-produsenter handler det om å stadig forbedre mange mindre ting samtidig som man reduserer produksjonskostandene for å kunne levere litt mer, til samme pris, men med langt lavere produksjonskostnader. Rivian går gjennom dette nå, og jeg er også snart klar med en test av R1S. (Jeg anbefaler du leser R1T-testen nå, kanskje til og med før du gjør deg ferdig med denne.)

Det som imponerer med Model X er at bilen har mye mer plass enn hva man skulle tro når man ser bilen fra utsiden. Bilen jeg testet hadde syv seter, og det er enkelt å slå ned samtlige for å maksimere plassen til det man skulle trenge å transportere. Man får plass til mye.

Frunken.

Bak finner vi en skjerm, som i nye Y og S, og de to plassene bak er morsomme for barna. Men kun til de finner ut at det ikke eksisterer en skjerm nummer tre, og at det ikke har innehar to meter lange armer. Haha!

Jeg har tidligere tatt til orde for nettbrett festet fast som TV-er i X og S, da dette hadde løst mange problemer, spesielt at foreldre ikke kan høre på hva de ønsker i forsetene, men det er ingen lekkasjer om at dette skal skje. Kanskje samtidig med at Teslas robot “Optimus” kjører til butikken i en Tesla for å handle for deg?

Vingedørene stjeler showet. Etter 20, 30, 40 ganger var jeg fremdeles ikke lei av å åpne dem, spesielt ikke med mobil-appen som gjør det så mye morsommere, uten at jeg helt kan forklare hvorfor. Jeg håper ikke Tesla dropper dem i en ny modell for å kostnadsoptimalisere. Man må få lov å være litt gal, dessuten er det litt fint å ikke ha døren i veien.

For Tesla hadde det vært en kritisk feil, fordi det allerede er vanskelig med å finne luksus-følelsen på innsiden. Ikke misforstå, interiøret er ikke stygt, men det gir ikke premium-følelse heller. Dette har jeg messet om mange ganger.

Det er ikke slik at man føler seg direkte flådd, men samtidig sitter man ikke der med følelsen av at man blir tatt ekstra hånd om heller. Det verste er fremdeles er at førersetet ikke bygger nok opp-under beina. Dette er min personlige mening som 183 cm, noe som ikke er absurd høyt i Norge. På generelt grunnlag har jeg sittet i mer komfortable seter i biler til 1 millioner kroner+ flere ganger tidligere, og dette er fremdeles en klage fra meg i 2024.

Det er en stund siden jeg ble sjokkert over hvor mye bedre komforten er med luft-fjæring. Enten så har ikke luft-dempingen blitt noe særlig bedre de siste fem årene, eller så har biler uten dem blitt mye bedre. Sjokk-oppvelsen fra å kjøre en Model S i 2016, for meg første gang med luft-dempere, er ikke noe jeg har opplevd før eller siden. Der jeg har opplevd forskjeller er at biler som Rivian R1T byr på kjøremodus som Tesla sine, men at Model X anno 2024 fremdeles ikke byr på varierte kjøreopplevelser – bilen sitter “tight” på veien, og akselerasjonen er fantastisk som alltid, det skal Tesla ha.

Men jeg har fremdeles problemer med å merke forskjell på Sport og Komfort-ratt-funksjon, og må vel også nesten late som jeg merker forskjell utover andre endringer enn fra treg til kjappest akselerasjon – på det punktet er det enkelt å merke forskjell!

Funksjonene

De av dere som har lest mine meninger om Model Y sine «hjelpefunksjoner» behøver ikke nødvendigvis lese videre, men jeg setter pris på at du fremdeles er her. Jeg vet ikke hva som er greia med Tesla sin «autopilot», altså der bilen tar over rattet så lenge man holder fast med begge hender, men det fungerer ikke.

Tesla mener at man er i konstant fare, også selv om man deaktiverer den mest avanserte hjelpepakken. Nåde deg om du kjører 5 cm utenfor høyre vegmerking: Model X vil varsle deg som om du var i ferd med å kollidere med en semi-trailer og dø i løpet av få sekunder. Slik jeg opplevde situasjonen hadde jeg ikke noe annet valg enn å deaktivere «selvkjøring,» men også i tilfeller der veien ikke er merket veldig godt, å unngå “Cruise Control” som også er en dramatisk opplevelse helt uten at det er nødvendig. Jeg opplevde det samme problemet med Model Y, som nevnt, mens Rivian R1T og R1S ikke har problemer med cruise control og tar ikke helt av om man skulle kjøre litt mer som man selv ønsker, og ikke hva Tesla ønsker jeg skal gjøre.

Det føles merkelig, og ikke greit, å måtte deaktivere noe så grunnleggende som cruise control på en bil til 1 million kroner og laget for et 2024-marked. Det føles som at jeg lever i en bizarro-verden der kun jeg opplever disse problemene. Det kan så stemme.

Fortell meg i kommentarfeltet hvordan du opplever selvkjøre og hjelpemodusene i Teslas nyeste modeller.

Jeg må dessverre også snakke om vindusviskerne, for komisk nok fungerer de fremdeles ikke. Om du setter dem på auto-modus vil du trolig oppleve at de ser vanndråper som ikke finnes, og derfor starte å viske uten grunn (jeg elsker lyden,) til at viskerne ikke starter når det faktisk regner. Det er vanskelig å underdrive hvor flaut dette er i 2024 for en så dyr bil. Tesla har snakket i åresvis om å forbedre dette, men i 2024 er ikke de fremdeles ikke i mål. Jeg har ingen anelse hvorfor det er så vanskelig for dem.

Konklusjon

De vingegørene er skikkelig kule, og jeg kan gå god for at Model X er fabelaktg å komme seg ut av tøffe situasjoner. Det er dessuten mye plass, masser av ladeastasjoner og infotainment-systemet fungerer bra, selv om det fremdeles ikke er like lekkert som Mercedes sin «panorama»-løsning. Men kjapt er det, og berøringsfølsomheten er den beste i klassen.

Det største problemet med Teslas beste (jeg skal ikke mase mer om at hjelpefunksjonene ikke fungerer som jeg ønsker) er at luksus-følelsen mangler, og selv om det nå endelige finnes en skjerm for de tre som eventuelt sitter bak, finnes det ingen tredje skjerm om man har syv-sete-modellen, ei heller gir skjermen for de nest-bakerst ergonomisk mening: dette burde ha vært nettbrett.

Model X befinner seg derfor i en slags dødsone, spesielt i EU som vil ta mye lenger tid på å godkjenne selvkjøring.

Alle Tesla sine biler er laget for en fremtid de så gjerne ønsker at eksisterte, men som lever i en verden der andre er bedre på luksus, og vet at selvkjøring ikke kommer til å bli en greie innen kundene bytter til en ny modell, og at de derfor prakker på mer luksus og færre lovnader om selvkjøring.

Model X du kan handle i sommer er derfor som for alle andre Tesla-modeller et symbol på Elon Musks usynkelige optismisme mer enn en realitet som fungerer i 2024.