playstation 5 slim
Selv konsoll-spillere har blitt gitt litt mer mulighet til å leke PC-bygger ved å kunne ekspandere lagringskapasiteten. Bilde: ITavisen

Annonse


“Konsoller leder PC-er”

“Jeg tror at så lenge vi fortsetter å designe en fin totalpakke, så er fremtiden for konsoller ganske lys.”

Spill-produsent og konsoll-designer

Det uttaler Mark Cerny, arkitekten bak Playstation 4 og 5, i et nytt intervju med GamesIndustry.biz. Det er hyggelig å høre i et marked der alt handler om AI, jobb-kutt og spill-strømming – og ikke minst er vi usikre på hva Microsofts langtidsplaner er for Xbox-konsollene. Men slik situasjonen er akkurat , er at det er på vei en Playstation 5 Pro, og derfor garantert et tilsvar fra Microsoft. Vi er samtidig i en situasjon der selv Playstation-spill har blitt tradisjon å bli til PC-spill, men Cerny er ikke nervøse for at konsoller forsvinner, men mener de setter dagsorden og trender også for PC-spillere.

Cerny nærmer seg 60 år, men har ikke planer om å bli pensjonist riktig enda, selv om tanken har slått ham. Han har også hatt en rekke stillinger, inkludert innen det kreative innen spill-utvikling (Spider-Man 2 som siste spill) og ikke kun tunge tekniske ting som setter standarden for de neste syv årene med en konsoll-generasjon. Det gjør Cerny til en ekstra viktig person hos Sony fordi han vet hva maskinvaren må takle, og hva spillene krever.

Ray tracing og 60 FPS – PS5 ledet an med NVMe

Det er flere interessante observasjoner i intervjuet, inkludert det faktum at Cerny er overrasket over at en så samlet spiller-base foretrekker 60 FPS i stedet for høyere bildekvalitet, og at så mange utviklere viste sin interesse for ray tracing, en grafikk-teknologi som faktisk ble implementert i Playstation 5 sent i utviklingsstadiet.

Annonse


“Det er flott fra et spiller-perspektiv. Spillere foretrekker overveldende spill som har høyere bildefrekvens. Jeg hadde bare ikke forventet en slik avvik fra tidligere generasjoner,” uttaler utvikleren som elsker å bygge konsoller. Årsaken er at Sony ikke begrenses av standarder og at de ikke prøver å “bygge en billig PC.” De kan sette standarden.

Foruten å introdusere kjapp NVMe-ytelse kom ray tracing på banen for Sony med Playstation 5.

Cerny elsker friheten med at Sony kan integrere 3D-lyd om ønskelig, eller mye kjappere SSD-er. Et annet konkret eksempel der konsoller kan dytte PC-maskinvare for spillere i en bestemt retning, foruten NVM-er, er at PS4 hadde en så effektiv GPU-plattform at han tror det kan ha hjulpet Microsoft DirectX til å bli mer effektiv og kjappere for PC-spillere, inkludert spill med fokus på kjapp-lading og DirectStorage API-et i Windows.

Det er foreløpig ukjent hva som blir det store fokuset med Playstation 6, men vi vet en god del om Playstation 5 Pro:

  • PSSR (“PlayStation Spectral Super Resolution Upscaling”) oppskalering-/AA
  • “PSSR” mål: 4K @ 120 FPS og 8K @ 60 FPS
  • Intern test: PS5 økte fra 1080p @ 60 og 30 FPS til Pro som klarer 1440p @ 60 FPS med “PSSR”
  • Intern test: PS5-spill klarte 60 FPS uten ray tracing – klarer 60 FPS med ray tracing med PS5 Pro
  • RAM: 28 prosent kjappere: PS5 – 576GB/s, opp fra 448 GB/s
  • CPU AMD Zen 2: 10 prosent overklokket – lik CPU, men kan klokkes til 3,85GHz fra 3,5GHz
  • LYD: 35 prosent mer kraft til lyd-brikken
  • YTELSE: 45 prosent kjappere PS5
  • GPU: 2 – 3x kjappere ray-tracing (x 4 i visse tilfeller) – 60 “Compute Units,” opp fra 36
  • 33,5 TF
  • Støtte for oppløsninger på opptil 8K er planlagt for fremtidig SDK-versjon
  • Tilpasset maskinlæringsarkitektur
  • AI Accelerator, støtter 300 TOPS av 8-bits beregning/67 TFLOPS av 16-bits floating point

I andre Playstation-nyheter så er PS VR 2 på vei til PC i august.