iPhone 15 pro spilling
Apple fortsetter å fri til spill-utviklere med kraftigere maskinvare og programvare og plattformer som MetalFX - spørsmålet er om det er nok til å få med seg flere spillutviklere denne gang.

Annonse


Klarer Apple det denne gang?

Apple har snakket opp spilling på iPhone og Mac i flere år, spesielt etter introduksjonen av Metal API-rammeverket for grafikk.

Apple fortsetter å fri til spill-utviklere

Men det er en tøff jobb å få utviklere, spesielt av AAA-spill, til å fokusere på helt nye plattformer all den tid spillutvikling tar veldig mange år og koster utrolig mye penger – etter mange år med med utvikling og giga-budsjetter er det jo heller aldri noen garanti for avkastning. Dette er en av flere grunner til at Apples plattformer ikke har det beste spill-økosystemet.

Det hjelper heller ikke at Steve Jobs ikke brydde seg særlig om segmentet, men tingenes tilstand har bedret seg noe. Resident Evil Village ble jo dratt frem under presentasjonen av selskapets M2-brikke i fjor.

Med den nye iPhone 15-serien tar Apple teknologien et langt steg videre, uten at det er noen garanti for at utviklere kommer til å prioritere mobiler, nettbrett og PC-er fra selskapet, men det er et viktig sted i riktig retning.

Annonse


Det er ikke ytelsen det skal stå på

USB C er derfor ikke viktig bare for å standardisere lading på tvers av Apple-enheter, men også det faktum at de nye mobilene fra Apple endelig kan vise 4K @ 60Hz med HDR på eksterne skjermer. Hvor mange som kobler mobilen til eksterne skjermer for å spille er vi ikke helt sikre på, men det er trolig ikke de aller fleste, men det er jo en stor oppgradering fra 1080p.

Støtte for Like skjermer-modus og video ut: opptil 4K HDR med standard DisplayPort-utgang via USB‑C eller USB‑C Digital AV-adapter (modell A2119, adapter selges separat.)

Apple om iPhone 15 og iPhone 15 Pro

Men merk at det ikke er noen garanti for at alle spill, som Resident Evil 4, vil kunne kjøres på en ekstern skjerm fra mobile i 4K-oppløsing og 60Hz-bildeoppdatering. Ifølge Apple per intervjuet med IGN, er det opp til utviklerne hva som er mulig.

Apple skryter litt ekstra av spill-ytelsen til iPhone 15 Pro. Spørsmålet er 20 prosent bedre GPU-ytelse og fire ganger bedre ray tracing-ytelse er nok for å få med seg utviklerne i kombinasjon med MetalFX.

Capcom, Kojima Productions og Ubisoft

En del av det som muliggjør bedre spill-ytelse, i tillegg til A17 Pro-brikken i de nye Pro-modellene, er MetalFX-rammeverket selskapet introduserte sommeren 2022: “MetalFX Upscaling gjør det mulig å øke FPS-en og No Man’s Sky blir det første spillet til Mac som får støtte. Spillet kommer senere i år.” MetalFX oppskalerer nemlig, omtrent som DLSS og FSR, for å øke FPS-en betraktelig. A17 Pro har også mye kjappere maskinvare-støtte for ray tracing, dog, hvor viktig det er på mindre mobil-skjermer er vi mer usikre på.

A17 Pro GPU er opptil 70 % raskere enn GPU-en i iPhone 12 Pro

Apple

Death Stranding, i tillegg til et par Resident Evil-spill fra Capcom er på Mac og på vei til mobiler, så får vi se om også flere utviklere plukker opp interessen for Mac og iOS, som Ubisoft. Det hadde jo vært moro å se spill lanseres samtidig til Mac så vel som PC og konsoller, men vi tror det vil ta lang tid før vi eventuelt får oppleve noe slikt i spill-verdenen.