adobe creative cloud
Adobe saksøkes av FTC fordi de mener at selskapet blant annet skjuler kanselleringsavgifter.

Annonse


Mener Adobe skaper kaos for å lure kundene

Det amerikanske Justisdepartementet har saksøkt Adobe og og to ledende toppsjefer.

FTC tok grep etter kundeklager

Søksmålet går på at Adobe angivelig prøver å lure forbrukere ved å skjule gebyrer for tidlig oppsigelse – departmentet mener også at det er for vanskelig å kansellere Adobe-abonnement og at selskapet lurer kundene til å betale for mer enn de kanskje trenger:

“I årevis har Adobe skadet forbrukere ved å registrere dem for den standard og mest lukrative abonnementsplanen uten å tydelig avsløre viktige planvilkår. Adobe feiler i å avsløre tilstrekkelig til forbrukere som ved å registrere seg for “Årlig, betalt månedlig” abonnementsplan (“APM-plan”), at de godtar en årelang forpliktelse og et høyt gebyr for tidlig oppsigelse («ETF») som kan beløpe seg til hundrevis av dollar. Adobe avslører tydelig ETF-en bare når abonnenter forsøker å kansellere, noe som gjør ETF til et kraftig verktøy som vet å fange forbrukere inn abonnementer de ikke lenger vil ha.”

Abonnent-alternativer for Acrobat Standard.

Adobe bestrider beskyldningene. Selskapets “Dana Rao, General Counsel and Chief Trust Officer” uttaler følgende på selskapets nettsider:

“Abonnementstjenester er praktiske, fleksible og kostnadseffektive for å tillate brukere å velge den planen som passer best for deres behov, tidslinje og budsjett. Vår prioritet er å alltid sikre at våre kunder får en positiv opplevelse. Vi er transparente med vilkårene og betingelsene i våre abonnementsavtaler og har en enkel kanselleringsprosess. Vi vil tilbakevise FTCs påstander i retten.”

Et utvalg Adobe-abonnent for enkeltpersoner.