Det amerikanske Justisdepartementet har saksøkt Adobe og og to ledende toppsjefer.
FTC tok grep etter kundeklager
Søksmålet går på at Adobe angivelig prøver å lure forbrukere ved å skjule gebyrer for tidlig oppsigelse – departmentet mener også at det er for vanskelig å kansellere Adobe-abonnement og at selskapet lurer kundene til å betale for mer enn de kanskje trenger:
“I årevis har Adobe skadet forbrukere ved å registrere dem for den standard og mest lukrative abonnementsplanen uten å tydelig avsløre viktige planvilkår. Adobe feiler i å avsløre tilstrekkelig til forbrukere som ved å registrere seg for “Årlig, betalt månedlig” abonnementsplan (“APM-plan”), at de godtar en årelang forpliktelse og et høyt gebyr for tidlig oppsigelse («ETF») som kan beløpe seg til hundrevis av dollar. Adobe avslører tydelig ETF-en bare når abonnenter forsøker å kansellere, noe som gjør ETF til et kraftig verktøy som vet å fange forbrukere inn abonnementer de ikke lenger vil ha.”
![](https://static.itavisen.no/wp-content/uploads/2024/06/Screenshot-2024-06-17-at-11.11.17-1128x720.png)
Adobe bestrider beskyldningene. Selskapets “Dana Rao, General Counsel and Chief Trust Officer” uttaler følgende på selskapets nettsider:
“Abonnementstjenester er praktiske, fleksible og kostnadseffektive for å tillate brukere å velge den planen som passer best for deres behov, tidslinje og budsjett. Vår prioritet er å alltid sikre at våre kunder får en positiv opplevelse. Vi er transparente med vilkårene og betingelsene i våre abonnementsavtaler og har en enkel kanselleringsprosess. Vi vil tilbakevise FTCs påstander i retten.”
![](https://static.itavisen.no/wp-content/uploads/2024/06/Screenshot-2024-06-17-at-11.10.17-1202x720.png)