søksmålmotsonyplaystation5
Playstation 5 har en kjent feil som medfører krasj heter det i søksmålet som påstår at Sony har gjort svært lite for å rette opp i det.

Annonse


SAKSØKER: Saksøker Sony for Playstation 5-krasj

Det er ikke bare Apple som saksøkes i disse dager.

“Playstation 5 krasjer og Sony gjør ikke noe med det”

Nå har en kvinne tatt ut søksmål (PDF) mot Sony for en helt annen sak i Illinois, men også dette er et forsøk på å få godkjent et massesøksmål.

For denne gang handler det ikke om konkurranse-loven, men det at Sony med viten og vilje ifølge saksøker Christina Trejo selger PS5-konsoller med en kjent feil.

Feilen medfører visstnok at konsollen krasjer når man spiller med den ekstra-effekten at spilleren taper progresjon.

Annonse


Opplever man problemer med konsollen er det mulig å aktivere et sikkerhetsmodus med mulighet til å gjenopprette systemet:

“Sony har nesten ikke gjort noe som helst”

Problemet, som oppstår ofte ifølge dokumentet, startet ifølge søksmålet to måneder etter Trejos kjøp av konsollen.

I søksmålet heter det også at selv om Sony har kjent til feilen har de ikke gjort kundene oppmerksomme på den, og heller ikke har iverksatt “vesentlige tiltak for å løse problemet.”

Via flere kanaler skal Sony, ifølge søksmålet, ha blitt gjort oppmerksomme på feilen:

“Tiltalte som har kontroll over produksjon, markedsføring, reklame og salg av sin PS5, var klar over konsolldefekten gjennom forespørsler om garantireparasjon, nettforbruker-klager, og sine egne nettjenester.

Men til tross for sin kunnskap om defekte konsoller unnlot tiltalte, og fortsetter å unnlate, å avsløre problemet ovenfor forbrukere før kjøp av PS5. Tiltalte har heller ikke utført vesentlige tiltak for å rette opp i problemet.”

I søksmålet henvises det til to negative omtaler av produktet på Amazon i november 2020 og desember 2021.

En av dem, fra Daanish Fiaz i november 2020, beskriver opplevelsen slik:

“Jeg kjøpte en PS5, spilte i 1,5 time, men konsollen slår seg av på meg tilfeldig og slår seg nå ikke på i det hele tatt. Jeg har kontaktet både Sony og Amazon, og ingen av dem er i stand til å gi meg en erstatning ennå. Jeg er ekstremt skuffet og trist over det som har skjedd. En helt forferdelig opplevelse.”

På YouTube er de mest populære klippene om at Sonys konsoll krasjer fra ett år tilbake.

Det er mulig Sony har løst problemet på nye modeller, fastvare, fikset de eldre, og at de derfor mer eller mindre har kontroll over situasjonen nå.