ios 18
Spillmodus til iOS 18 og iPadOS 18 kan klare å skvise ut mer ytelse, eller i det minste mindre etterslep, enn hva spillmodus til Windows 10 og 11 klarer.

Annonse


Det kan faktisk ha noe for seg

Det har aldri blitt bevist at spillmoduset i Windows 10/11 har noe for seg utover potensielt minimale tall som ikke gir en praktisk fordel for spilleren.

Spillmodus har ikke levert varene til nå

Faktisk skrev vi i mai 2020 at spillmodus gjorde spill-ytelsen dårligere i Windows 10 – det er ikke bevist at 11 yter bedre enn 10:

“Spillmodus er ment å hjelpe ved å fjerne distraksjoner mens du spiller, mer spesifikt så hindrer den Windows Update i å oppdatere drivere og hindrer den i å varsle deg om ikke-kritiske oppdateringer. Den gjør også at at CPU-en kjører på minimum 100 prosent (på stasjonære datamaskiner, ikke bærbare datamaskiner) for å redusere svingninger i CPU-en som kan forårsake ytelsesproblemer.”

Spillmodus optimaliserer spillopplevelsen din ved å gi spillet den høyeste prioriterte tilgangen til prosessoren og grafikkprosessoren, noe som reduserer bruken av bakgrunnsoppgaver. Og den dobler Bluetooth-samplingsfrekvensen, noe som reduserer forsinkelse av inndata og lyd for trådløst tilbehør som spillkontrollere og AirPods.

Apple om spillmodus til Mac

Den gang var det snakk om et driver-problem som stjal FPS. Siden den gang er problemet løst, men vi har ikke hørt om at spillere har tjent FPS.

Annonse


Det nye spillmoduset fungerer også med iPadOS 18 og nedjusterer både gamepad og lyd-etterslep.

iOS 18 og iPadOS 18 får spillmodus i høst, og det aktiveres automatisk

Vi har ei hørt at spillmoduset til macOS har noe voldsomt for seg (og å aktivere det for spill-strømming er ikke nødvendigvis en god ide), men så er ikke Apples brikker myntet på rå GPU-kraft for spillere, men er i stedet laget for profesjonelle som jobber med video- og bilde-redigering. Spill-biblioteket er også mye mindre, og ingen handler RTX 4090 for Mac. Det er rett og slett mindre spillerom for FPS og spill i Apples verden grunnet mangel på spill og et strengt beskyttet økosystem, me

I det minste ser det ut til at iPhone-spillere vil få noe ut av iOS 18, noe som er hyggelig, og som gir mer mening i 2024 enn tidligere fordi Apple helt tydelig har hauset opp spilling mer enn tidligere, fra Apple Arcade, til ganske avanserte grafikk-spill til iPhone 15 Pro som Assistant Creed: Mirage og Resident Evil Village.

Også Bluetooth-gamepads og lyd blir visstnok bedre

Men la oss først høre hva Apple mener de oppnår med det nye og automatiske spill-moduset til iPhone:

“Spillmodus minimerer bakgrunnsaktivitet for å opprettholde konsekvent høye bildefrekvenser i timevis med kontinuerlig spilling.” Det høres bra ut, i tillegg melder Apple at teknologien “dramatisk reduserer lydforsinkelsen med AirPods, og gjør trådløse spillkontrollere utrolig responsive.”

Om sistnevnte har Apple enda litt mer å si: “Spillmodus forbedrer responsen i spillet ved å doble Bluetooth-avstemningsfrekvensen med trådløse kontrollere, noe som gir deg en fordel du kan føle med en gang. Det reduserer også lydforsinkelse ved bruk av AirPods, og “Personalized Spatial Audio” gjør det mulig for spillutviklere å skape et oppslukende lydbilde, og setter spillere midt i handlingen som aldri før.”

Slike “modus” har vi altså hørt om før, men i de aller første testene ser det ut til å ha noe for seg, i det minste på papiret. Om du vil føle dette når du spiller, er noe annet, men i det minste har dette noe for seg. Testene viser nemlig at spillmoduset, som også støttes i iPadOS 18, øker antallet FPS og sørger for en mer stabil FPS-opplevelse.

Det må mer testing til før vi har et bedre bildet av om spillmoduset i iOS 18 og iPadOS 18 faktisk kan levere flere FPS i flere spill, men Apple tar også hardt i når det gjelder lyd-etterslep, og vi håper de innfrir.