Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Pilen peker nedover for mobilmarkedet. (Ill.: Martin Kynningsrud Størbu)

Her er mobilskrekktallene

Er vi i ferd med å nærme oss et mettet marked?

I april viste tall fra Strategy Analytics at det ble solgt færre smarttelefoner i årets første kvartal sammenlignet med tilsvarende periode i fjor.

Mettet marked
Etter å ha opplevd en massiv vekst fra 2009 til 2014, var økningen i 2015 på kun 10 prosent, viser tall fra Meeker. Året før var veksten på 28 prosent.

Samtidig som PC-markedet stadig er på vei nedover og det samme skjer med nettbrettene, kan det bety nedgangstider over hele fjøla.

Flere opplever nedgang
Dette kan blant annet skyldes mangelen på innovasjoner og må-ha-funksjoner på smarttelefonmarkedet. Det kan virke som at vi nærmer oss et punkt der alle som ønsker å ha en smarttelefon, har en. Samtidig som brukerne oppgraderer sjeldnere enn det bransjen er vant med.

Apple var et av selskapene som opplevde en massiv nedgang i det første kvartalet i år sammenlignet med fjoråret. Tallene viste en nedgang på hele 16 prosent. Denne uken har det dukket opp rykter som hevder at Apple vil fokusere på én massiv iPhone-oppgradering hvert tredje år i stedet for annethvert år. Dette for å møte nedgangen i markedet.

I tillegg er Microsoft et av selskapene som sliter mest på mobilfronten, for ikke å glemme HTC, og har nærmest trukket seg ut av smarttelefonbransjen.

 

Kilde:
TIME

Stikkord: Mobil, Smarttelefon