Apple håper nye Pro-produkter, som først ble lansert som konsumentprodukter, kan løfte selskapet nå som iPhone-markedet begynner å mettes i Vesten.
Apple håper nye Pro-produkter, som først ble lansert som konsumentprodukter, kan løfte selskapet nå som iPhone-markedet begynner å mettes i Vesten.

Annonse


Apple-salget ned for første gang på 13 år

Selskapet har fått kalddusjen de, og bransjen, har ventet på: iPhone-salget synker, og derfor går også Apples inntjening ned fordi smartmobilen står for mer enn to tredjedeler av gigantens omsetning.

Ferske tall i kursiv.

Les også: Apple Watch 2 trolig ikke avhengig av iPhone – derfor er den ikke en flopp.

Cook skryter
– Vi har hatt et veldig hektisk og utfordrende kvartal. Selv om vi nå ser en pause i veksten, viser resultatene svært god gjennomføring av vårt team til tross for sterk makroøkonomisk motvind, forklarte Apple-sjef Tim Cook til investorene i en telefonkonferanse i kveld norsk tid.

Annonse


Ned for første gang på 13 år
Det var forventet dårligere resultater fra Apple, det går rett og slett ikke å holde en slik seiersrekke gående uendelig, men resultatet er enda dårligere enn ventet. Derfor sank aksjeverdien med 8 prosent etter at nyheten ble kjent (ikke at børsen har vært nådig når Apple har levert rekordtall heller).

I første kvartal i fjor solgte Apple 61,2 millioner iPhone. I samme kvartal i år er dette tallet 51,2 millioner – altså en nedgang på 16 prosent.

iPad-salget går ikke overraskende også negativt, og synker med 19 prosent, fra 12,6 millioner solgte i fjor, til 10,2 dette kvartalet.

Les også: Apple: – Interessen for iPhone SE er skyhøy.

– Kaprer markedsandeler
Salget av Mac-er har gjort det bedre enn Windows-markedet generelt de siste årene (Apple tror også at de har økt markedsandelen sin i PC-markedet), men nå må de likevel akseptere at salget er ned 12 prosent – fra 4,6 millioner solgte i første kvartal 2015, til 4 millioner solgte samme kvartal i år.

La oss ta en titt på omsetning og profitt. Profitten i 2015, første kvartal, var på 13,6 milliarder dollar. Nå har dette tallet på 10,5 milliarder dollar (og altså ned med hele 22 prosent, som nevnt, grunnet Apples iPhone-avhengighet).

Omsetningen under fjorårets første kvartal var på svimlende 58 milliarder dollar, mens de i år «bare» omsatte for 50,6 milliarder dollar (ned 13 prosent).

Dette er det første to-sifrede-fallet siden 2001. Apple påpeker at om dollaren ikke hadde vært så sterk, så hadde selskapet sluppet unna med en salgsnedgang på 9 prosent.

Apple Music har styrket seg noe
Det blir spennende å se om Apple kan løfte seg med iPhone SE i ikke-vestlige land, spesielt Kina, men også der må selskapet se dalende salg fra 16,8 milliarder i første kvartal 2015, til 12,5 milliarder førte kvartal 2016.

Apples pengebinge vokser, det er jo ikke slik at selskapet blør: de er nå gode for svimlende 232,9 milliarder dollar – opp fra 216 milliarder dollar i fjerde kvartal 2015.

Selv om Apple ikke har tradisjonen for å gjøre det spesielt godt innenfor nett-tjenester-feltet, kan de i hvert fall glede seg over at Apple Music har 13 millioner betalende brukere, opp fra 11 millioner i februar i år.

 

Kilder:
CNN
Apple

Annonse