Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Nedgangen fortsetter for nettbrettene

IDC har ingen tro på snarlig endring.

Ferske tall fra analyseselskapet IDC viser et fall i nettbrettsalget på 14,7 prosent.

Nedadgående kurve
Ifølge rapporten er som regel ikke årets første kvartal det beste for produsentene – mye av handlingen ble nok foretatt før høytidene mot slutten av fjoråret – men forbrukerne skal også ha vist mindre interesse for nettbrettene enn tidligere.

Topprodusenter som Apple, Samsung og Lenovo opplevde en nedgang, mens Huawei og Amazon var to av dem som kunne rapportere om vekst i markedet.

Apple annonserte tallene sine i april og da kom det frem at iPad-salget har falt med 19 prosent.

Nettbrekkmarkedet kvartal 1 2016.
Nettbrekkmarkedet kvartal 1 2016.

Liten tro på vekst
IDC skriver at de i tiden fremover ikke forventer mange nye kjøpere av modeller i toppsjiktet, som iPad, og de har mer troen på at nåværende brukere vil oppgradere når de føler nettbrettene de har begynner å føles utdaterte.

Samtidig spår analytikerne at produsentene vil finne det vanskelig å selge Android-nettbrett i midtsjiktet av den grunn at etterspørselen etter Android-nettbrett fortsetter å synke.

Det er ikke bare nettbrettmarkedet som peker nedover. Også PC- og smarttelefonmarkedet opplever nedgang og stagnering og mye kan tyde på at markedet er i ferd med å bli mettet.

 

Kilder:
IDC,
Neowin

Stikkord: ipad, nettbrett