Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Mark Zuckerberg og Facebook opplever stor suksess. (Ill.: Trond Bie/ITavisen)

Derfor gjør Facebook det så bra

Tredoblet overskuddet i det forrige kvartalet.

Mens giganter som Microsoft og Apple gikk tilbake, la Facebook forrige uke frem svært gode kvartalstall.

Gode brukertall
I sterk krontast til Twitter kunne Facebook registrere en sterk vekst i antall brukere og hadde i gjennomsnitt 1,65 milliarder besøkende hver måned. Trafikken har med økt med 150 millioner på en årlig basis de siste årene.

Den største veksten kommer fra Asia og det Facebook kategoriserer som «resten av verden» og skal ha tilført det sosiale mediet 75 millioner nye brukere hvert år.

Les også: Dette var hans smarteste kjøp noensinne.

Høy ARPU-vekst
En stor brukervekst har også ført til at gjennomsnittlig omsetning per bruker (average revenue per user – ARPU) har økt betraktelig de seneste årene. Spesielt ARPU-en for USA og Canada har skutt i været og nærmer seg 50 dollar, i underkant av 400 kroner.

«Resten av verden» har en ARPU på kun 7 dollar, omtrent 56 kroner.

Zuckerberg: – AI-er blir bedre enn oss mennesker om fem til ti år.

Store muligheter
Offisielt sett har ikke Facebook vist frem inntjeningsmulighetene med Messenger og WhatsApp, men under selskapets F8-konferanse i april delte de noen av visjonene for fremtiden.

WhatsApp-grunnlegeren Jan Koum er ikke kjent for å være en stor tilhenger av annonser, og Facebook må finne ut måter de kan omgå dette på.

Uansett ligger det et vanvittig inntjeningspotensial i lynmeldingstjenestene og ting kan virkelige akselerere så fort Facebook finner ut den riktige modellen.

 

Kilde:
RE/code

Stikkord: facebook