Uber selvkjørende bil
En kvinne ble påkjørt og drept av en selvkjørende Uber-bil. Bildet er tatt ved en annen anledning.

Annonse


Så på «The Voice» da Ubers selvkjørende bil drepte kvinne

Amerikanske trafikkmyndigheter, National Transportation Safety Board, (NTSB) er tydelige på at Ubers manglende sikkerhetsrutiner førte til at 49 år gamle Elaine Herzberg mistet livet i mars i fjor.

Dette var det første dødsfallet med en selvkjørende bil noensinne.

NTSB-styret sier at stat og føderale regulatorer må gjøre mer for å sikre at selvkjørende teknologi er trygg. Trafikkmyndighetene mener det i dag er «mangel på føderale sikkerhetsstandarder» når det gjelder selvkjørende systemer.

Reservesjåføren fulgte ikke med

Elaine Herzberg ble påkjørt av en selvkjørende bil i Tempe i Arizona i fjor. Den fatale ulykken førte til en heftig debatt om selvkjørende bilteknologi og hvorvidt dette bør testes på offentlig vei eller ikke.

Annonse


Det spesielle i saken er at den selvkjørende bilen hadde en reservesjåfør som satt bak rattet. Problemet var bare at sjåføren ikke fulgte med på veien, men så på «The Voice» på smarttelefonen sin, ifølge politiet.

– Kollisjonen var det siste leddet i en lang serie handlinger og avgjørelser gjort av en organisasjon som uheldigvis ikke hadde sikkerhet som øverste prioritet, heter det i den knusende dommen som ble oppsummert av NTSB-styreformann Robert Sumwalt. Styret bruker også formuleringer som «ineffektiv sikkerhetskultur» om Uber.

Kvinnen kom gående med sykkel da han krysset veien.

Menneskelig svikt

Styret var enstemmige i at den sannsynlige årsaken til hendelsen var menneskelig svikt, fordi «hun var visuelt distrahert gjennom turen på grunn av smarttelefonen».

Sjåføren evnet ikke å bremse i tide da kvinnen ble påkjørt.

I mars bestemte påtalemyndighetene i Arizona at Uber ikke er strafferettslig ansvarlig for ulykken. Politiet mener imidlertid at dødsfallet enkelt kunne vært unngått dersom reservesjåføren hadde hatt oppmerksomheten på veien. Den kvinnelige sjåføren er derfor fortsatt under etterforskning.

Uber har gjort flere endringer

Sikkerhetssjef i Ubers selvkjørende bil-utvikling, Nat Beuse, sier at selskapet har iverksatt flere tiltak etter hendelsen, og at de fortsatt er «forpliktet til å forbedre sikkerheten i vårt selvkjørende bil-program».

I etterkant av kollisjonen satte Uber sitt selvkjørende program på pause. Selskapet gjenopptok testingen i desember i fjor – denne gangen med ny programvare og nye sikkerhetsmekanismer.

Forstod ikke at den påkjørte var en person

NTSB er imidlertid klare på at det ikke bare var sjåføren som bidro til dødsulykken. Programvaren sviktet også da det gjaldt som mest å prestere. AI-en klarte ikke å identifisere Herzberg som en fotgjenger og den tok heller ikke høyde for at personer kan finne på å bevege seg ut på veien, til tross for at det ikke er noen fotgjengerovergang der.

De automatiske nødbremsene var også deaktivert i ulykkesbilen, sier NTSB.

Volvo har i ettertid kjørt gjennom 20 ulykkessimuleringer med den aktuelle modellen, XC90. 17 av 20 ganger ble ulykken unngått, ifølge NTSB.

Krever strengere regler

Nå ønsker NTSB at National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) skal kreve omfattende dokumentasjon fra selskaper som ønsker å teste selvkjørende biler. Får NTSB som de vil, vil NHTSA kunne nekte selskaper å gjennomføre slike selvkjørende bil-programmer dersom sikkerhetskravene ikke møtes.

NTHSA sier at de vil vurdere dette forslaget nøye, men sier at «det er viktig å påpeke overfor offentligheten at alle biler på veien i dag krever en fullt oppmerksom operatør hele tiden». NHTSA etterforsker også Uber-ulykken.

Teknologi-fremskritt foran liv?

NTSB-styremedlem Jennifer Homendy mener at NHTSA er for slappe når det gjelder reguleringen av selvkjørende biler.

– Etter min mening putter de teknologi-fremskritt foran å redde liv.

Men det er ikke bare Uber NTSB er bekymret for.

– Vi er fortsatt bekymret for alle de andre utviklerne som gjennomfører lignende tester, sier Sumwalt, ifølge Reuters.

Musk la på

Han sikter blant annet til Tesla. Styret i NTSB etterforsker også flere ulykker der Teslas Autopilot har vært involvert. En av disse krasjene fant også sted i mars i fjor.

I fjor trakk NTSB Teslas status som part i saken etter uenighet mellom styret og Tesla-sjef Elon Musk. Uenigheten med Tesla endte opp med at Musk la på under en telefonsamtale.

Roser Uber-samarbeid

I så måte er NTSB mer fornøyde med Ubers vilje til samarbeid.

– Jeg bet meg merke i at da jeg snakket med toppsjefen deres, la han ikke på. De hadde vært enkelt for dem å bare legge på å si «NTSB tar feil, de er dårlige». Men Uber har ikke gjort det, sier Sumwalt.

Kilde:
Reuters

Annonse