Hopp til navigasjon Hopp til innhold
En kvinne ble påkjørt og drept av en selvkjørende Uber-bil. Bildet er tatt ved en annen anledning. (Ill.: Uber)

Uber-ulykken kunne vært unngått

Eksperter mener at bilens sensorer burde ha oppdaget fotgjengeren.

Det er ikke mer enn en uke siden en førerløs Uber-bil kjørte på og drepte en fotgjenger.

Politiet har enda ikke fått noe klart svar på hva som gikk galt.

Bilens sensorer burde ha oppdaget den omkommede

Bilens dashcam fanget hendelsen, og videoen er blitt offentliggjort av politiet. Videoen stopper rett før påkjørelsen og viser både fotgjengeren og reservesjåføren – sistnevnte som skal kunne gripe inn i tilfelle bilens selvstendige kontroll svikter.

Vi gjør oppmerksom på at videoen inneholder sterke scener.

Selv om det er uklart hvordan en menneskelig sjåfør ville reagert, har eksperter på føreløse biler uttalt at bilens brede sammensetning av sensorer burde ha oppdaget fotgjengeren før hun ble truffet.

Nok tid til unnamanøver

Selskapet Cortica, som utvikler autonom kunstig intelligens, har for CNET analysert videoen og uttalt at deres systemer oppdaget fotgjengeren 0,9 sekunder før sammenstøtet – vel ca. 15 meter unna. Cortica-topp, Igal Raichelgauz, mener at det er nok tid for at bilen skulle kunne ha avverget ulykken.

Førerløse biler er utstyrt med et bredt spekter av sensorer som inkluderer både kameraer, radar og Lidar (optisk fjernmålingsteknikk), noe som gir bilene muligheten til å se omgivelsene sine. Bilens evne til å se skal ikke påvirkes av hvor lyst eller mørkt det er ute. Hvis det er stor risiko for sammenstøt skal bilen stoppe.

Åpenbart noe feil med sensorene

– Selv om videoen ikke viser hele bildet, peker det i klar retning av at noe er feil med Ubers automatiske kjøresystem, sa Bryant Walker Smith til CNET, professor i rettsvitenskap som studerer autonome kjøretøy.

– Den omkommede er usynlig i mørket, men hun går over en rak og åpen veistrekning. Bilens Lidar og radar burde ha oppdaget henne og klassifisert henne som noe annet enn et stillestående objekt.

Ikke Lidarens feil

Selskapet som konstruerte bilens laser, Velodyne, sier på sin side at de ikke tror at sammenstøtet skyldes deres Lidar.

– Vår Lidar klarte helt sikkert å oppdage den omkommede og hennes sykkel i denne situasjonen, men det er ikke Lidarens oppgave å sette på bremsene eller å foreta en unnamanøver.

Har ikke konkludert

Sjef for det lokale politiet, Roland Elcock, gjør oppmerksom på at de ikke har kommet til noen konklusjon rundt hvem eller hva som er skyldig i ulykken. Konklusjonen kommer først når etterforskningen er ferdig.

Mens etterforskingen pågår har flere bilprodusenter valgt å sette testingen av førerløse biler på offentlige vei på pause.

Kilde:
CNET

Stikkord: førerløs bil, uber