Hopp til navigasjon Hopp til innhold
En kvinne ble påkjørt og drept av en selvkjørende Uber-bil. Bildet er tatt ved en annen anledning. (Ill.: Uber)

Ubers selvkjørende bil tok livet av kvinne – hadde glemt å ta høyde for dette

Oppdaget henne seks sekunder før det fatale skjedde. Men det hjalp lite.

I mars i fjor sørget Ubers selvkjørende bil for å ta livet av 49 år gamle Elaine Herzberg i Tempe, Arizona. Kvinnen krysset veien utenfor en fotgjengerovergang da ulykken inntraff. Hun ble fraktet til sykehuset, men livet stod ikke til å redde.

Uber parkerte alle sine førerløse biler etter hendelsen. Nvidia stoppet også all testing av teknologi for selvkjørende biler etter dødsulykken.

Flere eksperter mener ulykken kunne vært unngått.

Var ikke forberedt på at myke trafikkanter kunne finne på dette

Nå viser en 400 sider lang rapport fra amerikanske trafikkmyndigheter, National Transportation Safety Board, (NTSB) at den selvkjørende bilen manglet evnen til å gjenkjenne personer som kommer inn på veien der det ikke er en fotgjengerovergang.

Bilen forstod ikke at muligheten for kollisjon var til stede før det var 1.2 sekunder igjen til sammenstøtet. På dette tidspunktet var det for sent å bremse ned.

Les også: Nødbremsen var deaktivert i Uber-bilen involvert i dødsulykke

Det mest oppsiktsvekkende med rapporten er at Ubers algoritmer ikke tok høyde for at personer kan finne på bevege seg ut på veien, til tross for at det ikke er noen fotgjengerovergang der.

Saken fortsetter under bildet.

Dødsulykke Uber
Kvinnen kom gående med sykkel da han krysset veien.

Kunne vært unngått

I tillegg hadde Uber aktivert en bremseforsinkelse på 1 sekund, noe som skulle gi en eventuell sjåfør mulighet til å ta over styringen, eller gi bilen mulighet til å svinge unna. Denne funksjonen er riktignok fjernet i nyere versjoner av den selvkjørende bil-programvaren. Det satt for øvrig en sjåfør i bilen da ulykken oppstod, men bilen var i selvkjørende modus.

Ulykken kunne trolig vært unngått. Bilen oppdaget fotgjengeren nesten seks sekunder før sammenstøtet. Men problemet var at bilens programvare ikke klassifiserte kvinnen som en fotgjenger, fordi hun krysset veien på et sted uten en dedikert fotgjengerovergang. Hun ble blant annet klassifisert som en syklist og flere andre objekter, men bilen forstod ikke at et sammenstøt var nært forestående.

Sjåføren kan bli siktet

Rapportens slår også fast at Ubers selvkjørende biler har mislyktes med å gjenkjenne potensielle trusler minst to ganger før denne hendelsen oppstod.

NTSB skal møtes 19. november for å diskutere årsaken til ulykken. Aktoratet har allerede fritatt Uber for straffeansvar, men vurderer fortsatt om sjåføren skal siktes.

Kilde:
Engadget

Stikkord: dødsulykke, uber