Hopp til navigasjon Hopp til innhold
En kvinne ble påkjørt og drept av en selvkjørende Uber-bil. Bildet er tatt ved en annen anledning. (Ill.: Uber)

Uber deaktiverte sikkerhetssystemet før ulykken

Volvoen som kjørte på og drepte en kvinne forrige hadde ikke et aktivt sikkerhetssystem.

Dette kommer frem i en uttalelse fra Aptiv Plc, selskapet som står bak bilens installerte radar og kameraer som er en del av dens kjøreassistentsystem.

Ikke noe med Ubers kjøreassistent å gjøre

I intervju med Bloomberg uttalte Aptiv Plc at:

– Vi ønsker ikke at folk skal tro at teknologien som vi forsyner Volvo med var beheftet med feil, for det er ikke tilfelle, sier Zach Peterson, talsperson i Aptiv Plc.

– Volvoens kjøreassistentsystem har ingenting med Ubers autonome kjøreassistentsystem å gjøre, fortsetter han.

Aptiv forsvarer teknologien som nå blir svertet som følge av Uber-ulykken forrige uke. De mener at Uber har slått av Aptivs systemer slik at Uber kunne teste sitt eget system mer gjennomgående.

Til Bloomberg ville Uber ikke gi noen kommentar.

Programvare så fotgjengeren ett sekund før sammenstøtet

Intel, som produserer chip-er og sensorer til Aptivs kjøreassistentsystem, uttalte mandag at de har testet deres egen programvare ved å spille av videoen fra ulykken på en TV-skjerm. Programvaren, Mobileye, oppdaget fotgjengeren som ble påkjørt ca. ett sekund før sammenstøtet – dette til tross for videoens dårlige andrehåndskvalitet.

Ett sekund før sammenstøtet oppdager Intels Mobileye fotgjengeren.
Ett sekund før sammenstøtet oppdager Intels Mobileye fotgjengeren. (Ill.: Intel)

– Påvisningen av fotgjengeren gjøres ved hjelp av tre moduler: mønstergjenkjenningsmodulen, som i bildet ovenfor vises i form av rektangler, og en «free-space detection module», som genererer den horisontale linjen, hvor de røde delene indikerer at en trafikant er tilstede over linjen. En tredje modul skiller objekter fra veien ved å bruke strukturer fra bevegelser – noe som på det tekniske plan kalles for «plane + parallax», skriver Amnon Shashua, sjef for Mobileye hos Intel, i et innlegg på Intels nettside.

– Dette validerer tilstedeværelsen av et objekt som systemet er usikker på om er der. I bildet ovenfor er dette merket som «fcvValid: Low». At systemet ikke var sikker kommer som følge av at Intel, i dette eksempelet, har brukt video fra Uber-bilens dashcam, og ikke informasjon fra bilens kjøreassistentsystem som er av mye høyere kvalitet.

Back to the basics

Videre skriver Amnon at at:

– Videoen som politiet har offentliggjort viser at det å få til det mest elementære, det å oppdage og klassifisere objekter, fortsatt er en utfordrende oppgave. Denne evnen er likevel kjernen til dagens avanserte kjøreassistentsystemer, som blant annet inkluderer automatisk nødbremsing.

– Flere ulykker lik den vi så forrige uke, kan ødelegge forbrukernes tillit til teknologien og i det videre sette i gang en streng offentlig regulering av teknologien – noe som vil kvele den teknologiske utviklingen, avslutter Amnon.

Ubers førerløse biler bannlyst

Som følge av ulykken har den amerikanske delstaten Arizona, hvor ulykken fant sted, bannlyst Ubers førerløse biler fra sine offentlige veier. Doug Ducey, Arizonas guvernør, har i et skarpt formulert brev til Uber-sjef, Dara Khosrowshahi, beskrevet ulykken som en fullstendig svikt i å etterkomme sikkerhetsstandardene for offentlig vei.

Bannlysingen kommer til tross for at Uber selv, i forrige uke, valgte å sette testingen av sine førerløse biler på pause.

Kilder:
Bloomberg
Intel

Stikkord: førerløs bil, uber