Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Dr. Dres Compton er et av albumene som ble lansert eksklusivt til Apple Music. Det er nå tilgjengelig på andre plattformer. (Ill.: ITavisen)

Et av verdens største plateselskaper sier nei til eksklusive avtaler

Har vært en stor satsning for Tidal og Apple Music.

Etter at Apple Music ble lansert i fjor har konkurransen i musikkstrømmemarkedet for alvor trappet opp.

Toppsjef setter foten ned
For å friste kundene har blant annet Tidal og Apple Music satset tungt på eksklusive avtaler med artister og utgivere, men nå sier Universal Music stopp.

Ifølge Billboard har den mektige toppsjefen i Universal, Lucian Grainge, fortalt andre sjefer i selskapet at de ikke lenger vil inngå eksklusive avtaler.

Forrige uke ble Frank Ocean-albumet Endless lansert eksklusivt til Apple Music under Def Jam Records – et av plateselskapene til Universal.

Ønsker etterforskning
Bob Lefsetz, forfatteren av et innflytelsesrikt nyhetsbrev for musikkindustrien, skriver at slike eksklusive avtaler er konkurransehemmende og at det til slutt ødelegger for både forbrukeren og artisten.

Han mener at Apple Music bør etterforskes av myndighetene av på grunn av «antitrust»-bekymringer fordi «Apple Music og industrien konspirerer for å endre markedet, for å få alle til å betale for abonnement ved å legge innholdet bak en betalingsmur».

Spotify og andre har også vært frempå for å etterforske Apple Music, men det av andre saker.

Tidal har blant annet inngått eksklusive avtaler med omstridte Kanye West, mens Apple Music har avtaler med Dr. Dre, Frank Ocean og Drake.

 

Kilder:
The Guardian,
Billboard

Stikkord: applemusic, musikk, tidal